Výběr hotovosti v obchodech se neuchytil

MasterCard

MasterCard

O možnosti vybrat si hotovost při placení kartou přímo na pokladně v obchodě nemá řada zákazníků tušení ani po pěti letech od zavedení této služby. Zástupci menších bank obviňují tři největší, že se jim od začátku nechtělo do propagace příliš investovat, protože mají dostatečnou bankomatovou síť, kterou by si kanibalizovali. Výběr hotovosti u obchodníka – cashback – je na rozdíl od bankomatů pro debetní karty zpravidla bez poplatku.

„Výchova klientů by určitě prospěla, navíc pro pokladní je to stále relativně složitá operace,“ vypočítává důvody, proč se v Česku cashback neujal, Miroslav Lukeš, šéf firmy MasterCard pro Česko a Slovensko.

Banky sice hlásí meziroční nárůst využívání služby v desítkách procent, ten je ale z minimální základny. „Mezi roky 2011 a 2012 jsme zaznamenali zvýšení o 22 procent,“ uvedla za ČSOB a Poštovní spořitelnu Zuzana Kalátová. Podle Sdružení pro bankovní karty narostl počet cashback transakcí v letošním prvním čtvrtletí meziročně o 26 procent na 133 tisíc. Ve srovnání s bankomaty, jimž má konkurovat a z nichž klienti v prvních třech měsících roku uskutečnili přes 42 milionů výběrů, je to zanedbatelné číslo.

Banky se dnes tváří, že od začátku neměly se službou cashback velké plány. „Cashback byl u nás od počátku koncipován spíše jako doplňková služba, kterou využije jen menší část klientů,“ vysvětluje za Raiffeisenbank mluvčí Tomáš Kofroň. „Většina klientů využívá službu cashback v regionech, tam, kde není běžně dostupný výběr z vlastního bankomatu,“ připojuje se Petr Plocek, mluvčí tuzemského UniCreditu.

Služba cashback, kterou tuzemské banky spouštěly mezi lety 2007 a 2008, držitelům platebních karet umožňuje při platbě za nákup navíc vybrat hotovost. Zpravidla platí, že nákup musí být minimálně v hodnotě tří set korun, přičemž lze vybrat nanejvýš částku 1500 korun.