Výběr hotovosti v obchodech se neuchytil
„Výchova klientů by určitě prospěla, navíc pro pokladní je to stále relativně složitá operace,“ vypočítává důvody, proč se v Česku cashback neujal, Miroslav Lukeš, šéf firmy MasterCard pro Česko a Slovensko.
Banky sice hlásí meziroční nárůst využívání služby v desítkách procent, ten je ale z minimální základny. „Mezi roky 2011 a 2012 jsme zaznamenali zvýšení o 22 procent,“ uvedla za ČSOB a Poštovní spořitelnu Zuzana Kalátová. Podle Sdružení pro bankovní karty narostl počet cashback transakcí v letošním prvním čtvrtletí meziročně o 26 procent na 133 tisíc. Ve srovnání s bankomaty, jimž má konkurovat a z nichž klienti v prvních třech měsících roku uskutečnili přes 42 milionů výběrů, je to zanedbatelné číslo.
Banky se dnes tváří, že od začátku neměly se službou cashback velké plány. „Cashback byl u nás od počátku koncipován spíše jako doplňková služba, kterou využije jen menší část klientů,“ vysvětluje za Raiffeisenbank mluvčí Tomáš Kofroň. „Většina klientů využívá službu cashback v regionech, tam, kde není běžně dostupný výběr z vlastního bankomatu,“ připojuje se Petr Plocek, mluvčí tuzemského UniCreditu.
Služba cashback, kterou tuzemské banky spouštěly mezi lety 2007 a 2008, držitelům platebních karet umožňuje při platbě za nákup navíc vybrat hotovost. Zpravidla platí, že nákup musí být minimálně v hodnotě tří set korun, přičemž lze vybrat nanejvýš částku 1500 korun.