Ekologické hodnoty se prosazují i u manažerských vozidel

Zelené Porsche. I jednoznačně sportovní auto může být velmi ohleduplné k životnímu prostředí

Zelené Porsche. I jednoznačně sportovní auto může být velmi ohleduplné k životnímu prostředí Zdroj: Porsche

Výkyvy trhu jsou v kategorii „konzumních“ osobních vozidel poměrně dramatické, z krize se jen těžce probírá prodej lehkých užitkových, ale trvale stabilní je svět luxusních automobilů samozřejmě včetně služebních.

Markantní novum přinesl tlak na odpovědnost ve vztahu k životnímu prostředí. Vymizela arogance uživatelů reprezentačních a vrcholně luxusních vozidel s obrovskou spotřebou paliva a exhalacemi. Dnes naopak stále častěji prezentují sebe sama jako příkladně ohleduplné, když usedají do automobilů s hybridními, nebo dokonce elektrickými agregáty, které však jinak nic neztrácejí na oslnivosti, ale ani na dynamice. Tomuto trendu automobilky vycházejí vstříc.

Paleta z Ingolstadtu

Jakkoli jsou čtyři kruhy na masce spojovány nejspíše a ministerskými velkými sedany, z Ingolstadtu vyjíždí i dramaticky sportovní technika, která rozhodně reprezentační dojem nepostrádá. Například R8, typ který dokonale využívá posledních poznatků vědy a techniky, zejména v elektrifikované verzi e-tron.

Toto Audi má nosnou strukturu se zadním modulem z uhlíkatého kompozitu, který zahrnuje také zavazadlový prostor. Součinitel aerodynamického odporu Cx činí 0,28. Akumulátor je uložen v optimální poloze ve středovém tunelu a za prostorem pro cestující. Audi vyrábí vysokonapěťový akumulátor ve vlastní režii. Jeho základem je nově vyvinutá lithium-iontová technologie koncipovaná právě pro elektromobily. Ve srovnání s prvním prototypem při zachování rozměrů kapacita vzrostla ze 49 na 92 kWh. Díky tomu vyniká dojezdem 450 km místo dosavadních 215. Combined Charging System umožňuje dobíjení stejnosměrným i střídavým proudem za méně než 120 minut. Největší výkon činí 2 x 170 kW, točivý moment 2 x 460 Nm.

Nepřekvapí proto zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy a v akceleraci může pokračovat až k elektronicky omezené největší rychlosti 210 km/h. Vysokou míru rekuperace kinetické energie umožňuje inteligentní systém řízení energetických toků a elektromechanická brzdová soustava. Cíleným rozdělování točivého momentu mezi zadní kola je zajištěna maximální stabilita a dynamika. Zkušenosti získané s R8 e-tron využívá Audi při vývoji velkého sedanu.

Suverénní triumf

Anketa „Car of the Year“ je mezi nejstarší a nejprestižnější soutěží svého druhu v Evropě. Od roku 1964 jsou v ní každoročně oceňovány nejlepší automobilové novinky. Porota tvořená 58 motoristickými novináři z 22 evropských zemí nominovala do finálového kola sedm kandidátů, kteří byli v uplynulých měsících podrobeni důkladnému testování, porovnávání a hodnocení podle kritérií, jako jsou hospodárnost, komfort, bezpečnost, jízdní vlastnosti, funkčnost, design a technický pokrok. Ve finále 52. ročníku tradiční ankety získal nový Volkswagen Passat 340 bodů a zvítězil s jasným náskokem a získal současně řadu dalších ocenění – v Německu i zahraničí mimo jiné „Zlatý volant 2014“ a „Auto Trophy 2014“.

První Passat generace se představil v květnu 1973 a osmá generace přinesla vedle špičkové techniky, elegantně konzervativního designu a příkladného dílenského zpracování také posun ambicí. I na českém trhu patří Passat k nejoblíbenějším vozidlům kategorie, stejně jako v Německu tvoří většinu parku služebních automobilů, ale i v osobním vlastnictví úspěšně soupeří nejen s vrstevníky jiných značek, ale i v prémiovém segmentu. Především s BMW 3 a Mercedes-Benz C-Klasse.

Pohánějí jej zážehové i vznětové čtyřválce, jejichž spotřeba klesla až o 20 procent, zážehové motory od 1.4 TSI/92 kW, s vypínáním válců 1.4 TSI/110 kW; 2.0 TFSI/206 kW. Passat Hybrid vychází z prvků Golfu GTE. Výkonem 155 kW sice bratra mírně překonává, ale rozdělení výkonů je mírně odlišné (spalovací motor 115 kW, elektrický 80 kW). Podstatně žádanější je vznětová technika TDI – novinkou je dosud nejvýkonnější 2.0 TDI/176 kW se spotřebou 5,3 l/100 km, který uděluje největší rychlost 240 km/h (standardně pohon všech kol 4Motion a nová sedmistupňová převodovka DSG). Základní verze 2.0 TDI poskytují 110 nebo 140 kW a spotřebu od 4,1 l/100 km.

Pullman velkého formátu

Na autosalonu v Ženevě se v záplavě novinek tak trochu ztrácel nenápadný vícemístný Mercedes-Benz V-Klasse o délce 4895 nebo 5370 mm (rozvor náprav 320/3430 mm). Je totiž běžným sériovým produktem koncernu Daimler. V tomto případě však nadchl mimořádně luxusním interiérem ve stylu speciálů Pullman, ale i hnacím ústrojím. Výrobce soustředil v kabině nejlepší samostatná velmi široce nastavitelná vytápěná/větraná sedadla čalouněná bílou kůží vybavená masážními prvky, nechybí ani velká chladnička, výkonná klimatizace a vrcholná soustava palubní elektroniky bezpečnostní i zábavné.

Pohání jej ústrojí tvořené spalovacím motorem spřaženým s elektrickou jednotkou o celkovém výkonu 245 kW a točivým momentem 600 Nm. Poskytuje dramatickou dynamiku sportovního charakteru s největší rychlostí 206 km/h, zrychlením z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy, ale při spotřebě paliva méně než 3,0 l/100 km s kapacitou akumulátoru 13,5 kWh. Elektrický pohon poskytuje dojezd 50 km. K dispozici je dokonce také s trvalým pohonem všech kol. Spalovací motory jsou k dispozici o výkonech 100, 120 a 140 kW.

Porsche pro Greenpeace?

Jedním z nominovaných na titul Zelené auto roku 2015 bylo i Porsche Panamera s hybridním hnacím ústrojím. A přestože nezvítězilo, více než dostatečně doložilo, že i luxusní, výrazně sportovní vozidlo může být velmi ohleduplné k životnímu prostředí bez ztráty image, dynamiky a jízdních vlastností.

S královskou důstojností

Výrobce slavného Rolls-Royce (od roku 1904) nikdy příliš nepospíchal s inovacemi či uvádění nových typů. Nemá to zapotřebí. Ale… na autosalonu v Ženevě přesto velmi zaujal modelem řady Phantom v extrémně luxusní úpravě, jejímž vrcholem je potah interiéru hedvábím s ručně malovanými motivy v japonském stylu. Vše v oslňující bílé barvě v karoserii nepatrně narůžovělé.

Čtyřdveřový sedan dlouhý 6092 mm s rozvorem náprav 3820 mm o celkové hmotnosti 3170 kg pohání vidlicový dvanáctiválec o objemu 6749 cm3, který poskytuje největší výkon 338 kW/5350 min-1 a točivý moment 720 Nm/3500 min-1. Hodnoty srovnatelné s běžným tahačem návěsů. Převodovka je osmistupňová samočinná. Zajímavostí je robustní rám podvozku sestavený z profilů z lehké slitiny, ale i největší rychlost 240 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,4 s.

Do vysokých sfér

Vlajková loď stáje Hyundai - řada Genesis - se jednoznačně zařadila mezi luxusní vozidlaVlajková loď stáje Hyundai - řada Genesis - se jednoznačně zařadila mezi luxusní vozidla | Hyundai

Vnímání značky Hyundai jako výrobce automobilové konfekce není nejpřesnější, což automobilka znovu zdůraznila představením druhé generace velkého sedanu Genesis na autosalonu v Detroitu, kde byla před šesti roky prezentována generace první a v roce 2009 dobyla triumf – titul Vůz roku. Ostatně Hyundai nijak neskrývá fakt, že tímto typem míří především na zámořský trh. Na starém kontinentu směřuje do vysokých sfér mezi solventní uživatele. Optimalizace jízdních vlastností byla klíčovým úkolem, aby se vůz vyrovnal německé konkurenci. Karoserie je tužší zásluhou vysokopevnostní oceli; pětiprvkové přední závěsy byly zdokonaleny, zadní náprava Multilink s pomocným rámem zvyšuje tuhost celku o 39 procent. Poprvé se uplatňuje hřebenové řízení s elektrickým posilovačem, výrazně strmější než u předchůdce, s variabilním převodem.

Kromě základní verze s pohonem kol zadní nápravy je novinkou pohon 4×4 s elektronicky řízenou mezinápravovou spojkou. V nabídce motorů dominuje pětilitrový V8, jehož výkon s variabilním časováním ventilů činí 312 kW, nechybí V6 o objemu 3800 cm3 a výkonu 232 kW určený především pro Evropu. Všechny s osmistupňovou samočinnou převodovkou vlastního vývoje v Namyangu.
oho