Norská vláda přehodnotí dotace na elektromobily. Vadí jí luxusní Tesly

Tesla Model X

Tesla Model X Zdroj: Tesla

Tesla Model X
Tesla představí Model X
Tesla Model X
SUV Tesla Model X
Bentley Bentayga vs. Tesla Model X
6 Fotogalerie

Evropská ropná velmoc Norsko je paradoxně současně také jedním z nejvýznamnějších trhů s elektromobily. V loňském roce měl téměř každý třetí prodaný vůz nějakou formu elektrického pohonu. Jejich popularitě pomáhala především štědrá státní podpora, vláda však plánuje pro následující rok její omezení. 

Norská vláda majitelům neposkytuje přímo dotace na nákup vozu s alternativním pohonem, nýbrž slevy na poplatky související s vlastnictvím – ať už jde o nižší DPH a silniční daň nebo daňové zvýhodnění pro flotily. Oslo chce zakročit proti těm nejluxusnějším elektromobilům nad dvě tuny. Ty tak o finanční zvýhodnění přijdou.

Norská veřejnost ihned rozhodnutí vlády pojmenovala jako „daň za Teslu“. Od nového roku si totiž připlatí noví majitelé vozů s hmotností nad dvě tuny, do této kategorie spadá především SUV americké značky s označením X. Jeho cena se tak podle norských médií může vlivem přehodnocení státní podpory zvýšit téměř o 9 tisíc eur (přibližně 230 tisíc korun).

Právě prodeje Tesly přitom rostly v prvních devíti měsících v porovnání s loňskem o 90 procent. Do září americký výrobce ve skandinávské zemi prodal přes 4,7 tisíce vozů.
Norský ministr životního prostředí Vidar Helgesen poukazuje především na to, že jízda elektromobilů opotřebovává silnice stejně, jako u vozů s jiným pohonem. Zároveň byly bohaté norské finanční úlevy určeny původně pro malé a levné vozy, tak, aby si k elektromobilně našla cestu širší veřejnost.

Elektromobily a plug-in hybridy v současnosti tvoří v Norsku asi třetinu trhu s novými vozy, což je znatelně více než u druhého Nizozemí s 6,4 procenty podílu trhu a Švédska (3,4 procenta trhu).

Zatímco Norsko státní podporu utlumuje, ostatní evropské státy se snaží řidiče dále přinutit, aby přešli k využívání „zelenějších“ technologií. Francie chce nabídnout až tisíc eur tomu, kdo si pořídí vozidlo s nižšími emisemi, pro sociálně slabší rodiny má být příspěvek až dvojnásobný. Nizozemští politici zase v tomto týdnu uveřejnili plán, podle kterého chtějí, aby všechna nová vozidla od roku 2030 jezdila na elektrický pohon.

Prodeje elektromobilů a hybridů stále rostou. Podívejte se, jak fungují v reálném provozu:

Video placeholder
Elektromobily • Michal Tomeš

Významně podporuje nákupy elektromobilů také například Belgie, která soukromníkům poskytne slevu 4 tisíce eur na nákup nového auta, Velká Británie zase pokryje 35 procent nákupní ceny vozu. Česko patří naopak mezi málo zemí, které nenabízí žádné zvýhodnění. Například Praha však majitelům elektromobilů umožňuje parkování v modrých zónách jen za sto korun ročně.

V současnosti nejprodávanějším elektromobilem v Evropě je městský Renault Zoe, na druhém místě se nachází Volkswageny e-Golf a Passat GTE. Oblíbené jsou však také Tesly, Mercedesy, BMW nebo Nissany.