Test BMW 520xDrive | E15.cz

Test BMW 520xDrive

Jiří Duchoň

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vyzkoušeli jsme tentokrát jednu z levnějších verzí BMW řady 5 (F10). Může jít o variantu pro ty, kteří dosud jezdí Passaty.

Model BMW 520d xDrive je cenově nejdostupnější verzí aktuální řady 5 pro ty, kteří trvají na pohonu všech kol. Dvoulitrový motor TwinPower Turbo dosahuje výkonu 184 koní (135 kW), ale v nabídce je i slabší provedení 518d se stejným vznětovým čtyřválcem, ovšem výkonem sníženým na 143 koní (105 kW) a bez možnosti pohonu všech kol xDrive.

BMW 520d xDrive začíná na částce 1 192 500 Kč, což není cena úplně nezajímavá. Například alespoň v hrubých rysech porovnatelný Volkswagen Passat 2,0 TDI s výbavou Highline, motorem 2,0 TDI/130 kW, pohonem všech kol a samočinnou převodovkou začíná podle aktuálního ceníku na 924 900 Kč, a to už není oproti uvedenému BMW až tak zásadní rozdíl. Takže pokud vám právě dobíhá leasing na Passatu, zkuste se zamyslet, jestli není čas na zásadní životní změnu…

Aktuální generace sedanu vyšší střední třídy BMW 5 (F10) se představila na sklonku roku 2009 a záhy jej na trzích doplnila praktičtější verze kombi (F11) s tradičním označením Touring. Oproti předchozí „bangleovské“ generaci BMW řady 5 E60, na jejíž vzhled si řada zastánců značky dodnes nezvykla, působí poněkud elegantnějším, byť možná konzervativnějším dojmem.

Zkoušený vůz

V průběhu roku 2011 se rozběhla obměna palety pohonných jednotek, jež přinesla hlavně na spotřebu zaměřené přeplňované čtyřválce, zážehové i vznětové. Postupná ofenzíva modelů s pohonem všech kol xDrive pak dala vzniknout také nyní zkoušenému sedanu 520d xDrive, jenž je dostupný výhradně v kombinaci se samočinnou převodovkou.

Z nejdůležitějších prvků příplatkové výbavy zmiňme především paket M Sport (+ 138 840 Kč) s osmnáctipalcovými ráfky, anatomickými předními sedadly, sadou aerodynamických prvků, sportovním volantem nebo antracitovou stropnicí, adaptivní světlomety LED (+ 53 144 Kč), všechna zpětná zrcátka se stmíváním (9 074 Kč), digitální přístrojový štít (+ 12 012 Kč), paket Advantage (+ 40 040 Kč) s vyhříváním sedadel nebo předozadním parkovacím asistentem a paket Business (84 838 Kč) přidávající například navigaci Professional a rozšířené možnosti palubní konektivity.

Co znamená M Sport?

Prostě se s tím musíme srovnat, M s modročervenou trikolorou už zkrátka nemusí nutně znamenat špičkové BMW, jež zápasí s těmi nejlepšími svého segmentu. Tak třeba tento zkoušený vůz. Pod kapotou mu brblá čtyřválcový naftový dvoulitr, ale odznáčky M Sport na blatnících má. To znamená, že je opatřen příplatkovým paketem M Sport s cenovkou 138 840 Kč.

Za volantem

Výraznou předností tohoto volantu jsou jeho tenčí ramena, jež tolik neomezují výhled na páčky pod volantem a přístrojový štít. Třeba kontrolka na páčce stěračů značící aktivovaného „kamaráda do deště“ je tak konečně vidět.

Přední sedadla mají elektrickou regulaci sedáku i opěráku, posuv je ale mechanický, stejně jako přestavitelnost přední části sedáku upravující oporu pod koleny. Regulace tuhosti bederní opěry chybí, ale tvarování sedáků a opěráků je natolik tuhé a vhodně navržené, že jsme tento prvek nepostrádali.

Odvěká otázka prostoru

Je celkem běžné, že se u BMW žehrá na malý interiér. S tím bohužel musíme souhlasit i v případě vozu na snímcích. Řidič běžného vzrůstu má přesto na sedadle dostatek místa ve všech směrech, ale zdůrazňuji slovo dostatek, tedy nikoli přebytek. Vzadu bude hodnocení horší.

Dospělí se tam usadí vcelku pohodlně jen dva (to mimochodem naznačuje už tvarování opěráku a široký středový tunel), ovšem neměli by mít příliš dlouhé nohy. Běžně přitom budou přemlouvat řidiče a jeho spolujezdce k tomu, aby se „kousek posunuli“, dalšího rozměru tento konflikt nabude v případě potřeby instalace dětské sedačky…

Nevýhodou zadních sedadel jsou nízko uložené sedáky, do kterých zkrátka zapadnete a nevidíte pořádně do stran, natož před sebe. Jistou stísněnost interiéru dojmově ještě podtrhuje tmavé obložení stropu.

Zavazadlový prostor je celkem dlouhý a relativně vysoký, ale úzký, na rodinné dovolené zkrátka nepříliš vhodné. Pokud prostě hledáte prostorné auto, asi skončíte nakonec jinde. Ovšem pouze v případě, že se s BMW nesvezete, protože pak „hrozí“, že oželíte i místo…

Na silnici

Startuje se tlačítkem na palubní desce a už za studena je jasné, že má motor kultivovaný chod a že je dobře odhlučněn. Žádné klapání, žádné výraznější vibrace, ale hlavně na volnoběh jednoznačně poznáte, že je to jen čtyřválec. Ale pojeďme. Volič převodovky je jen „naklapávací“, takže se vrací do středové polohy, elektrická parkovací brzda se v případě zapnutého pásu řidiče uvolňuje při pokynu plynovým pedálem samočinně.

Jednoduchý volant má tlustý věnec s vhodně tvarovanými výběžky v poloze „za deset minut dvě“ a velmi snadno padne do ruky. Osmistupňová samočinná převodovka ZF řadí „do mechu“, ve vhodnou chvíli a změny převodů zaznamenáte snad jen pohyby virtuální rafičky otáčkoměru. Tento vůz nemá adaptivní podvozek, takže přepínáním režimů Eco, Comfort a Sport ovlivňujete hlavně odezvu řízení, plynového pedálu a převodovky. V Eco volnoběžka po uvolnění plynu rozepíná spojení motoru s koly.

Jezdit v kombinovaném provozu kolem 7 l/100 km není problém, na dálnici jsme naměřili 7,4 l/100 km a ve městě jsme se nedostali přes 9 l/100 km, přičemž při vysloveně ekonomické jízdě se udržíte i pod 6,0 l/100 km. Samozřejmě lze jezdit i vysoko přes 11 l/100 km, ale příjemně nás potěšila skutečnost, že celkový rozptyl průměrné spotřeby v závislosti na provozních podmínkách není nijak extrémní.

Ale svezme se trochu. Výchozí režim Comfort je celkově „fajn“ a pro běžnou každodenním provozem optimální, ovšem Sport je lepší. Řízení je přesnější, brzdy ostřejší a převodovka vždy připravena bleskově podřazovat a z jinak nijak extrémně výkonného motoru ihned vydolovat maximum.

Při rychlé jízdě na kvalitní vozovce je v zatáčkách tento sedan vynikající, chová se neutrálně a včas vám dává vědět o blížících se fyzikálních limitech. I s BMW 520d xDrive si rychlou jízdu můžete užít jako s málokterým jiným vozem jeho segmentu, ovšem musíte si zvyknout podřazovat s dostatečným předstihem, aby převodovka podřadila a připravila dostatek výkonu a točivého momentu k požadovanému manévru.

Horší už to je na vozovkách s méně kvalitním povrchem: na ostrých nerovnostech klidně odskakují nejen zadní, ale i přední kola, což váz v zatáčce může posunout úplně jinam, než byste chtěli. Nejde ale o nic záludného a lze s tím počítat. Toto auto zkrátka na naše tankodromy stavěno není.

Rozhřešení

Když si pořídíte BMW 520d, můžete být třeba trochu frustrovaní tím, že jde takřka o nejslabší „pětku“, jakou můžete koupit. Ale nemusíte být: i ta bude rychlejší než většina toho, s čím se na silnicích budete potkávat. Ve zkoušené verzi navíc udělá dost parády, navíc vás nebude stát o mnoho víc než dobře vybavený vůz konvenční střední střídy, pokud tedy při jednání o ceně projevíte dostatečnou dávku diplomatického úsilí.

Autor: Jiří Duchoň

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah