Vadné airbagy poslaly Takatu do bankrotu. Zájem o ni mají Američané, nabízejí skoro 40 miliard

Airbag

Airbag Zdroj: Profimedia.cz, ara

Takata
Vystřelené Airbagpo nárazovém testu
Airbag
Airbag
5
Fotogalerie

Japonská technologická společnost Takata, která se soustředí na výrobu automobilových dílů, požádala o ochranu před věřiteli. Stalo se tak několik měsíců poté, co firma přiznala vinu za skandál ohledně vadných airbagů, které ukončily 16 lidských životů a způsobily zranění 180 osobám. O investici do společnosti už však projevila zájem firma Key Safety Systems, která má čínského vlastníka a sídlo v USA.

Nedlouho po vypuknutí největší skandálu se společnost dostala do finančních potíží, jež jí má pomoci vyřešit právě nový investor. Ten chce většinu globálních aktiv a závazků Takaty získat za 1,59 miliardy dolarů (přibližně 37 miliard korun).

Součástí však nebude část firmy, která se zabývala výrobou automobilových airbagů, jejichž nevhodná konstrukce stála za pádem společnosti.

Ředitel společnosti a hlava rodinného klanu Šigehisa Takada oznámil, že získané peníze poputují na splacení závazků, které v souvislosti s vadnými airbagy firmě vznikly

„Pokud bychom nechali firmu tak, jak je, nebyli bychom schopni zajistit chod firmy. Stálo nás hodně vyjednávání, abychom nyní dosáhli na nové smlouvy s deseti výrobci automobilů,“ uvedl podle agentury Reuters k současné situaci ve firmě Takada.

Podle analytiků však mohou závazky za celou aféru dosáhnout až deseti miliard amerických dolarů, především za svolávací akce a pokuty. Například ve Spojených státech má podle dohody Takada jako náhradu škody zaplatit automobilkám 850 milionů dolarů, zraněným osobám pak poputuje 125 milionů.

K finální dohodě mezi Takatou a Key Safety Systems by mělo dojít začátkem příštího roku. Americká společnost vlastněná čínskou korporací tak chce rozšířit své portfolio automobilových bezpečnostních prvků.

Obě společnosti se rovněž shodují, že je pro ně důležité zachování dosavadního provozu, nový majitel rovněž slíbil zachování pracovních míst současným zaměstnancům. Odstoupit by měl naopak nejvyšší management firmy v čele s rodinou Takadů.

Skandál ohledně problémových airbagů vypukl v roce 2013, ačkoliv vadné bezpečnostní vaky se do automobilů instalovaly už dříve. Celkem se svolávací akce týkala více než 50 milionů automobilů 12 světových značek. Vadné airbagy v případě nehody explodovaly nadměrnou silou, čímž mohlo dojít k rozmetání kovových součástí volantu po kabině vozu. Tím docházelo k vážným zraněním horní poloviny těla řidiče i pasažérů.