Kofola vyrazila na pivo. Ovládne značky Holba, Zubr a Litovel

Jannis Samaras, Kofola

Jannis Samaras, Kofola Zdroj: E15 Michael Tomeš

Kofola ČeskoSlovensko kupuje většinový podíl ve společnosti Pivovary CZ Group, která je pátou největší pivovarnickou skupinou v Česku. Spadají pod ní značky piv Holba, Zubr a Litovel. Nápojářská skupina tak vstupuje do zcela nového segment. Dokončení transakce, která podléhá schválení antimonopolních úřadů, se očekává zkraje příštího roku. Cenu transakce společnosti nezveřejnily.

„V Kofole jsme se naučili rozvíjet tradiční a lokální značky se silným příběhem. Když se objevila příležitost investovat do pivovarů, které vyrábějí značky s dlouhou historií, za kterými stojí poctivé řemeslo a moderní výrobní zázemí, neváhali jsme. Věříme, že zkušenost našich lidí může pomoci k jejich rozvoji,“ okomentoval akvizici Jannis Samaras, generální ředitel skupiny Kofola.

Pivovary CZ Group jsou pátou největší pivovarnickou skupinou v Česku, svým letošním ročním výstavem překročí produkci 800 tisíc hektolitrů, z čehož více než třetina piva míří na exportní trhy. V pivovarech v Hanušovicích, Přerově a Litovli společnost zaměstnává téměř 500 lidí. Piva značek Holba, Zubr, Litovel se zde vaří již více než 130 let.

Kofola vidí v pivu exportní potenciál

„Záleží nám na tom, aby byla zachována řemeslná tradice vaření piva, stabilní vztahy se zákazníky, dodavateli i zaměstnanci a společenská odpovědnost firmy. To vše byla při jednáních o prodeji důležitá kritéria,“ vysvětluje Jaromír Dvorský, místopředseda představenstva Pivovary CZ Group.

Nová akvizice umožní skupině Kofola růst v dalším segmentu, který má exportní potenciál. Kofola uvádí, že s ohledem na specifika pivního trhu zůstanou Pivovary CZ Group samostatně řízeným pilířem Kofoly. 

„Přestože nám primárně nejde o přímé synergie s naším dosavadním nealko byznysem, i pivní průmysl má nějaké společné rysy s nápojovou branží. Naším cílem je podpořit um a kvality českých pivovarů. Byla by škoda, kdyby tradiční české značky přešly do rukou zahraničních investorů,“ vysvětluje René Musila, jeden ze zakladatelů a provozní ředitel skupiny Kofola, který se po dokončení akvizice postaví do čela pivního pilíře.

Spojení se očekává v příštím roce

Za akvizicí společnosti Pivovary CZ Group stojí kromě rodinné nápojářské firmy ještě dva menšinoví podílníci. Kofola ČeskoSlovensko bude držet 51 procent akcií pivovarské společnosti, dalšími spolupodílníky jsou investiční skupina RSJ (29 procent) a ÚSOVSKO (20 procent). 

„Vstup do lokálních pivovarů je dalším dílem skládačky naší dlouhodobé strategie private equity fondů a jsme rádi, že jsme mohli se společností s takovým renomé, jako je Kofola, spojit síly,“ říká Matěj Kumstýř, asset manažer v RSJ. Ta spravuje široké portfolio investic v České republice a zahraničí a zaměřuje se kromě jiného na podporu českých a regionálních perspektivních firem.

Kofola a její byznys

  • Kofola jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů s jedenácti výrobními závody na pěti evropských trzích.
  • Celkově zaměstnává více než 2 000 lidí.
  • Ve svém československém portfoliu drží nejen stejnojmennou Kofolu, hroznovou Vineu, ale i pramenitou vodu Rajec a minerální vody Korunní, Ondrášovku a Kláštornou Kalcia.
  • Dceřinými společnostmi Kofoly jsou výrobce čerstvých šťáv a provozovatel Freshbarů a Salaterií UGO a producent bylinných směsí a čajů Leros, jehož bylinné výluhy se využívají i v samotných nápojích.
  • Kromě Česka a Slovenska působí společnost Kofola i ve Slovinsku a Chorvatsku, kde rozvíjí primárně tradičních značky minerálních vod Radenska a Studenac.