Autobazary: zveřejňování údajně stočených tachometrů je nezákonné

Autobazar - ilustační foto

Autobazar - ilustační foto Zdroj: E15

Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) podala podnět k Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) k prošetření činnosti Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA). „Domníváme se, že zveřejňování automobilů s údajně stočenými tachometry na internetu s tím, že je bez souhlasu uveden i prodejce, tedy autobazar, odporuje zákonu,“ řekl E15.cz předseda APPAA Petr Přikryl. SOVA toto obvinění odmítá.

„Obdrželi jsme oznámení, že náš podnět byl přijat,“ dodal Přikryl. „Kontrolní inspektorát se věcí zabývá a odešle tazateli odpověď do konce září. Do té doby, než odpověď obdrží, nebudeme o věci informovat,“ odpověděla na dotaz E15.cz mluvčí ÚOOÚ Hana Štěpánková.

Sdružení SOVA však tvrdí, že nic nezákonného nedělá. „Není pravda, že by ÚOOÚ zakázal zveřejňovat údaje o stočených vozech. VIN kód ve spojitosti s údajem o stavu tachometru není osobním údajem. To potvrdila i náměstkyně předsedy ÚOOÚ Alena Kučerová na semináři v Poslanecké sněmovně 10. července letošního roku,“ uvedl předseda SOVA Zbyněk Veselý.

Kučerová podle Veselého řekla, že pokud jde o údaje jako záznamy o stavu tachometru, „pak se primárně jedná o údaje, které nejsou údaji osobními“. „Autobazar není soukromá osoba, takže pokud je na webu uveden stočený vůz a autobazar, který ho prodává, nemůže se jednat o osobní údaje. Zde je tvrzení pana Přikryla zcela mimo,“ tvrdí Veselý.

„Nesmí se však zveřejňovat vlastník či konkrétní prodejce údajně stočeného vozidla, to odporuje Zákonu o ochraně osobních údajů. ÚOOÚ totiž vydal stanovisko, že VIN ve spojení s netechnickými údaji, tedy například s osobou prodávajícího, je osobní údaj,“ trvá na svém předseda APPAA Přikryl.

Kdo má pravdu?

Sdružení SOVA se aktuální činnost APPAA nelíbí. Získalo totiž e-mail předsedy Přikryla členům asociace, ve kterém je nabádá ke společnému postupu proti snaze SOVA zveřejňovat přehled stočených vozů dovážených ze zahraničí.

Přikryl v něm argumentuje výše uvedeným porušováním legislativy ve vztahu k ochraně osobních údajů a rovněž tím, že sdružení SOVA nevysvětlilo, kde k takovým informacím přišlo.

„Tento dokument ukazuje, jak vážně je míněná snaha o vyčištění trhu ojetin ze strany tohoto profesního sdružení malých bazarů,“ napsal mimo jiné ve veřejném prohlášení na webu SOVA předseda Veselý.

Tlak na sdružení podle Veselého vyplývá z ohrožení mnohamiliardového byznysu se stáčením tachometrů: „Ročně přijdou podvedení řidiči při koupi ojetin o stamiliony až miliardy korun, protože pokud by znali původní počet najetých kilometrů, nikdy by vůz za uvedenou cenu nekoupili. Zveřejňováním stočených ojetin ze zahraničí, ke kterým dříve nebyly žádné historické údaje, jsme šlápli tomuto obchodu s falešnými čísly na kuří oko.“

To dokládá i čísly. „Během prvních zhruba pěti měsíců fungování rubriky se podařilo na našem webu odhalit již 819 stočených aut, u nichž byl nájezd podvodně snížen celkem o 40 milionů kilometrů,“ tvrdí Veselý.

Odkud tečou peníze?

Kritici sdružení SOVA mají však ještě jeden terč - jeho údajně neprůhledné financování. „Prohlášení SOVA je dle našeho názoru účelové a jeho snahou je zmást běžného čtenáře, že SOVA dělá záslužnou práci ve prospěch občanů. Při pohledu na osoby prodávajících v tabulce na stránkách SOVA však musí být i neznalému čtenáři zřejmé, že skutečným cílem aktivity může být spíše ovlivňování trhu s ojetými vozy ve prospěch jednoho subjektu v České republice, Slovensku, Maďarsku, Ruské federaci a Polsku. Tedy v zemích, kde podniká jeden z velkých českých autobazarů,“ tvrdí Přikryl.

Přečtěte si:Skupina AAA Auto prý financuje sdružení SOVA. Pomluva, reaguje šéf sdružení

SOVA podle něj „páruje“ data ze zahraničních aukcí s inzercí na serverech, které však nezveřejňují celé VIN. „Je tedy otázkou, na základě čeho SOVA následně zveřejňuje informaci o údajně stočených vozech, když na straně inzertního média neexistuje stejné VIN? Je to tedy pouhá spekulace sdružení SOVA, která však poškozuje celý trh. V některých případech SOVA nepravdivé informace ze stránek bez vysvětlení stáhla,“ argumentuje předseda APPAA.

Neochota sdružení SOVA podat informace o zdrojích svého financování, stejně tak jako zveřejnit, z jakých zdrojů čerpá data o vozidlech, podle Přikryla jen nahrává spekulacím o možném propojení tohoto sdružení s největším českým prodejcem ojetých vozidel.

Podobnou argumentaci ale SOVA odmítá. „Sdružení SOVA posuzuje každou jednotlivou stížnost autobazaru na zařazení vozidla mezi stočená na základě materiálů dodaných stěžovatelem a vozidla ze seznamu stočených odstraňuje pouze v případě, kdy je věrohodnými dokumenty prokázáno, že nebyla stočena. Není tedy pravda, že by SOVA něco ze stránek bez vysvětlení stáhla,“ reagoval Veselý.

Podle Veselého není problém ani na straně financování SOVA. Sdružení je financováno z příspěvků od společností mimo prodej ojetých automobilů, a to zejména formou inzerce v její příručce, kdy na trh už uvedla celkem pět vydání, tvrdí. „Mezi partnery, kteří přispěli formou inzerce v příručce sdružení na jeho činnost byly v uplynulých letech následující subjekty a některé opakovaně: Uniqa, Škofin, ministerstvo vnitra, Česká kancelář pojistitelů, dříve i Cebia. Tento fakt je možno ověřit z veřejných zdrojů, prostým pohledem do jednotlivých vydání příručky. Celková částka od inzerentů přesáhla několik set tisíc korun, což je částka dostačující na provoz našeho sdružení ještě po dobu několika let,“ zakončil Veselý.

Neuvedení VIN na inzerátu ojetiny může krýt fiktivní inzerci