Boom švýcarských hodinek v Číně skončil
„Důvodem je tvrdý postoj čínské vlády k okázalým dárkům,“ analyzuje agentura Reuters. Již v únoru pekingská vláda omezila reklamu na luxusní zboží. Lidé z branže ovšem také podotýkají, že může jít o narovnání dřívějšího extrémního růstu.
Poslední statistiky Federace výrobců švýcarských hodinek uvádějí, že od ledna do srpna letošního roku se objem prodeje hodinek „swiss made“ propadl v Hongkongu o 8,9 procenta na 2,6 miliardy švýcarských franků (55 miliard korun) a v kontinentální Číně až o 16,2 procenta na 900 milionů franků (19 miliard korun). Přesto šéf společnosti Swatch Nick Hayek pro švýcarský magazín Finanz und Wirtschaft uvedl, že silnější druhá polovina roku ztráty vyrovná.
Švýcarští výrobci hodinek nicméně v krizi nejsou. Celková hodnota prodeje ve světě do srpna meziročně narostla, byť jen o 1,1 procenta na 13,8 miliardy franků (290 miliard korun).
Současný vývoj na čínském trhu dává za pravdu šéfovi hodinářské firmy Patek Philippu Thierrymu Sternovi, který již v roce 2010 řekl, že „čínský boom skončí do tří let“.
Export švýcarských hodinek |
Zástupci výrobců švýcarských hodinek se podle analýzy časopisu Watchtime Magazine rozdělili v hodnocení situace na klíčových trzích na dvě skupiny. První souhlasí, že konec boomu v Číně byl nevyhnutelný kvůli předchozímu překotnému rozvoji a souvisí také se zpomalením místní ekonomiky.
„Rozhodně to ale je dočasné zpomalení,“ věří Marc Bernhardt, dříve analytik a nyní šéf čínského řetězce s luxusním zbožím Vasto Enterprise.
Zástupcem druhého tábora, který současný stav popisuje střízlivěji, je dle Watchtime Magazine šéf společnosti Swatch Nick Hayek: „Je dobře, že se Čína dostala na normální úroveň.“ Hayek podotýká, že se pokles netýká rovnoměrně všech značek. Trpí především producenti luxusních hodinek, kteří vedle vládních omezení doplácejí také na to, že Číňané častěji cestují do zahraničí.
Chytré hodinky jako z bondovek nabídnou 41 Mpx fotoaparát