Brazilští výrobci kazí pověst plzeňskému typu piva

Pivo - ilustrační foto

Pivo - ilustrační foto Zdroj: Michael Tomes, E15

Když si v brazilské restauraci objedná piják půllitr plzeňského, nedostane zatím žádnou pivní lahůdku, ale nejspíš nevalné a extrémně podchlazené pivo některé místní značky. Brazílie se s produkcí víc než 13 miliard litrů piva ročně vypracovala na třetího největšího výrobce na světě a průměrný Brazilec vypije zhruba 65 litrů piva za rok, z toho 98 procent je označeno jako plzeňský typ. S úrovní českého piva to ale nemá nic společného: chmel se používá minimálně a slad je z kukuřice nebo z rýže.

Brazilci pijí na rozdíl od většiny obyvatel Latinské Ameriky pivo raději než víno. Obrovský trh s víc než 200 miliony obyvatel ale zatím zcela ovládli čtyři domácí výrobci. Ještě před deseti lety Brazilci v supermarketu nenašli jediné dovozové pivo, i nyní tvoří zahraniční piva jen šest procent nabídky.

Na náročnější brazilské pivaře, pro něž je nyní označení „plzeňské“ synonymem špatného piva, se proto rozhodly zaměřit české pivovary. Vyvážet do Brazílie již začaly například značka Pilsner Urquell, společnost Budějovický Budvar, náchodský pivovar Primátor nebo značka Bernard. Mají tam status prémiových piv a prodávají se za vyšší ceny.

„Například půl litru lahvového českého Budvaru stojí v brazilském supermarketu 20 až 25 reálů, tedy v přepočtu až 170 korun,“ říká Filip Kanda, ekonomický diplomat české ambasády v hlavním městě Brasilii. Vysoká cena ale není dána nějakou extrémní marží, ale především velkými cly, které Brazílie na dovoz uvaluje.

Více v magazínu Český export