Češi propadli whisky. Její spotřeba po metanolové aféře stále stoupá

Sudy whisky Templeton Rye

Sudy whisky Templeton Rye

Japonská whisky
sklo, whisky
sklo, whisky
Prázdné sudy od whisky na dvoře největší skotské palírny White and MacKay
...
7
Fotogalerie

Čtyři roky stará metanolová aféra změnila chování spotřebitelů. Mnozí teď dávají přednost zahraničním značkám alkoholu. Vítězí mezi nimi whisky.

 

Lidé loni utratili za whisky dvě miliardy korun, za něž nakoupili téměř šest milionů lahví o objemu 0,7 litru. Odhadla firma Granette & Starorežná Distilleries. V tržbách to znamenalo podíl jedenáct procent, v objemu pak šest procent. Podle distributora Rémy Cointreau byl zájem o whisky ještě vyšší a loni se jí prodalo sedm milionů lahví.

Spotřeba whisky v Česku stoupla po metanolové aféře v roce 2012 během čtyř let o téměř osm procent. Podle statistik International Wine and Spirits Research to mezi dovozovými lihovinami znamená zdaleka největší nárůst.

Obliba whisky překvapuje o to více, že celý trh s lihovinami v Česku stagnuje a ani loni se nedostal na úroveň před krizí a metanolovou aférou, která stála život pěti desítek lidí. „Pro letošní rok očekáváme dvouciferný růst, a to především u klíčových značek Tullamore Dew, Glenfiddich a Grants,“ uvedl brand manager firmy Rémy Cointreau Pavel Hojgr.

Spotřeba lihovin v ČeskuSpotřeba lihovin v Česku|E15

„Podle průzkumů je zájem spotřebitelů o importovaný alkohol dán zejména příklonem ke kvalitě, stále se zvyšující popularitou kategorie whisky obecně a pak také dlouhodobými investicemi do marketingové a mediální podpory,“ dodal.

Své aktivity na poli whiskey – tak svůj oblíbený nápoj označují Američané a Irové – se rozhodla rozšířit i likérka Granette & Starorežná Distilleries, která převzala pro Česko distribuci jedné ze známých a prodávaných značek irské whiskey Bushmills. „Přestože Bushmills patří mezi nejprodávanější irské whiskey na světě, u nás ji znají zatím jen skuteční znalci. Poptávka po ní stoupá celosvětově,“ uvedl exportní ředitel firmy Jan Doležel.

Stoupající zájem o skotskou, irskou či americkou whisky potvrzují i obchodní řetězce. „Po metanolové aféře začali spotřebitelé více věřit jednak importovaným produktům, jako například právě whisky, jednak tradičním značkám,“ říká manažer pro střední Evropu obchodního řetězce Tesco v kategorii pivo a lihoviny Jaromír Koudelík.

Trend je podle něj způsoben i rostoucí ekonomikou a zlepšující se spotřebitelskou náladou Čechů. Roli ale hraje i přístup samotných výrobců a snahy o inovace výrobků. Úspěch whisky přitom kontrastuje s faktem, že některé typy zahraničních lihovin na českém trhu zaznamenaly i mírný pokles. Například prodeje ginu a tequilly od roku 2012 klesly postupně o téměř čtyři procenta, vodky pak o 2,6 procenta.