Česká IKEA spouští velké změny. Sází na použitý nábytek, elektromobily a bude zdražovat

Ikea v Česku zdraží v průměru o devět procent.

Ikea v Česku zdraží v průměru o devět procent. Zdroj: E15 Michael Tomeš

Obchodníkovi s nábytkem Ikea loni klesly tržby o tři čtvrtě miliardy korun.
Generální ředitel Ikea pro Česko, Slovensko a Maďarsko David McCabe v rozhovoru pro E15 oznámil velké změny, které pocítí český zákazník.
Prodejce rozšíří e-shop s použitým nábytkem a mobilní aplikaci.
Zboží začnou zákazníkům rozvážet též elektromobily.
5
Fotogalerie

Také českou divizi švédského nábytkářského gigantu IKEA významně oslabuje pandemie. V uplynulém finančním roce, jenž skončil loni 31. srpna, zaznamenala meziroční propad tržeb o 7,5 procenta na 9,7 miliardy korun. Navzdory tomu chystá výrazné změny, které už letos pocítí zákazník: zdražování, e-shop s použitým nábytkem, expanzi do regionů a budování první flotily elektromobilů. V exkluzivním rozhovoru pro deník E15 to oznámil generální ředitel IKEA pro Česko, Slovensko a Maďarsko David McCabe.

Příčinou propadu tržeb o zhruba tři čtvrtě miliardy je především vynucené půlroční zavření čtyř velkých obchodních domů v Praze, Brně a v Ostravě, uvedla společnost. Ze stejného důvodu se o více než čtvrtinu zvýšil podíl online prodejů, a to na téměř čtyřicet procent. V kritických fázích firma odbavovala až třicet tisíc objednávek týdně, přičemž si řada zákazníků stěžovala na potíže se včasným vyřízením nákupů.

Bez ohledu na povinné zavření obchodních domů IKEA nedokázala zákazníkům nabídnout stovky produktů, které vlivem narušených dodavatelských řetězců chyběly a dál chybějí nejen v českých obchodních domech.

„Narušení řetězců bude letos pokračovat, jejich stav se ale postupně zlepšuje. Dosáhli jsme však bodu, kdy musíme zvýšit ceny. V Česku budou odpovídat globálnímu zdražení IKEA v průměru kolem devíti procent,“ řekl deníku E15 McCabe.

Jedním z řešení vlekoucí se krize má být zvýšení podílu lokální výroby. Té dosud dominuje Čína, kde vzniká zhruba každý čtvrtý produkt značky IKEA. To je i důvod, proč zely některé evropské či americké regály prázdnotou.

Video placeholde
Ikea: zajímavosti, které jste nevěděli o švédském gigantovi • Videohub

Zboží z Asie na lodích buď vůbec nevyplulo, nebo se zpozdilo na cestě či v přístavu. „Zvýšení podílu lokální výroby platí zvláště pro Evropu,“ zdůraznil manažer, jenž za český, slovenský a maďarský trh odpovídá od loňského září.

Velkých změn, které IKEA chystá na českém trhu, přijde letos několik. Jednou z nich bude spuštění e-shopu s použitým nábytkem. Na webu Ikea.cz budou moci zákazníci nově zjistit, jaké použité zboží je k dispozici, za jakou cenu a v jakém konkrétním obchodním domě. Zboží si budou moci zarezervovat, platit a vyzvedávat budou v obchodních domech.

Podobného rozšíření se dočká mobilní aplikace. Zákazníci si s její pomocí zboží v obchodních domech naskenují a rovnou zaplatí. IKEA si od toho slibuje zkrácení front u pokladen. Novinku si zprvu otestuje na návštěvnících brněnského obchodu, poté ji rozšíří i na zbylé obchodní domy.

IKEA chce také posílit svou přítomnost v regionech. V zatím nespecifikovaných krajských městech mimo Prahu otevře menší, takzvané pop-up kiosky. „Naši odborníci v nich pomohou zákazníkům s plánováním interiérů,“ vysvětlil McCabe. Společnost tak navazuje na loňské otevření prvního plánovacího studia v Praze na Chodově.

Výraznou změnou bude i proměna vozového parku. IKEA začne budovat svou první flotilu elektromobilů. Zpočátku desítky dodávek bude provozovat její hlavní logistický partner, společnost Hral.

„Doručování zboží zákazníkům a doprava zákazníků do obchodních domů mají devítiprocentní podíl na naší klimatické stopě. I proto má Ingka (vlastník většiny prodejen IKEA – pozn. red.) závazek stoprocentně nabízet doručování zboží buď elektromobily, nebo vodíkovými automobily do roku 2025. Rádi bychom tomuto závazku dostáli i v Česku,“ uvedla manažerka pro udržitelnost české divize IKEA Barbora Geršlová. V příštím roce se mají elektromobily podílet na dodávkách zboží z jedné čtvrtiny. Zároveň přibude nabíjecích stanic u obchodních domů IKEA.

Do klíčových projektů, které mají zlepšit zákaznickou zkušenost, firma v uplynulém roce investovala 280 milionů korun a zaměstnancům zvýšila mzdy v průměru o pět procent. Výši zisku či ztráty neuvedla.