Dříve hřbitov lodí, dnes jejich producent. Bangladéš proniká na globální trh

Bangladéš

Bangladéš Zdroj: profimedia.cz

Hlavními producenty lodí v Bangladéši jsou doky Ananda
Hlavními producenty lodí v Bangladéši jsou doky Ananda
Hlavními producenty lodí v Bangladéši jsou doky Ananda
Hlavními producenty lodí v Bangladéši jsou doky Ananda
Plánek nové lodi
7
Fotogalerie
Dříve měl pověst jednoho z největších pohřebišť pro oceánské lodě určené na odpis, dnes se Bangladéš stává výrobcem malých a středních plavidel pro globální trh. První loď určená na export vyplula z doků firem Ananda a Slipways v roce 2008. Dostala jméno Stella Maris a byla prodána dánské přepravní společnosti za sedm milionů dolarů. Od té chvíle se začaly obchody hýbat.

Úspěch motivoval ostatní výrobce a za čtyři roky tu vznikla plavidla za půl miliardy dolarů. Zákazníky jsou hlavně Evropané, kteří kupují malé a střední lodě.

„V příštích letech chceme vybudovat exportní trh velikosti jedné miliardy dolarů,“ říká Mahmood ur Rahman, předseda Bangladéšské asociace stavitelů lodí (BSA). „Lodě sem spíše připlouvaly na zasloužený odpočinek. Ale teď tu vdechujeme lodím život a posíláme je na oceán. Jsme na to hrdí,“ říká Rahman. Odhaduje se, že v bangladéšských docích končí svou plavbu ročně sto lodí z celkových 700 po celém světě.

Z bangladéšských doků vyplouvají zejména malé a střední lodě pro zákazníky z Dánska, Německa, Nizozemska a Finska. Nedávno ale přišly objednávky i z Pakistánu a Mosambiku. Zájem hlásí i Austrálie, Japonsko nebo Spojené arabské emiráty. Hlavními producenty lodí v zemi jsou doky Ananda, Western Marine, Highspeed Shipbuilding, Dhaka Dockyard and Engineering Works, Khan Brothers Shipbuilding a Karnaphuli Shipyard. Tyto firmy získaly kontrakty na výrobu lodí v celkové hodnotě 478 milionů dolarů, které mají dodat do roku 2013, uvádí vládní Kancelář pro podporu exportu.

Pokud by Bangladéš získala jen jedno procento objemu světové výroby malých lodí, ročně by mohla utržit čtyři miliardy dolarů, zjistila studie dánského velvyslanectví v Dháce z roku 2009. O totéž usilují místní loďaři, kteří chtějí předstihnout hlavní exportní odvětví – textilní průmysl. Bangladéš je druhým největším vývozcem pletených výrobků na světě.
Přepravní společnosti kupují bangladéšské lodě hlavně proto, že zdejší pracovní síla a tedy i koncová cena – je levnější než kdekoli jinde. „Ovšem, nabízíme nižší ceny, protože máme levnější práci. Ale máme i schopnosti vyrobit kvalitní lodě do stanoveného termínu,“ říká ředitel doků Ananda Nazma Nowroz.

Podle dánské studie umí v Bangladéši postavit loď za sedm milionů dolarů, kterou v Číně vyrobí za osm, nemluvě o Jižní Koreji. V Bangledéši je více než sto tisíc zkušených pracovníků a dalších 150 tisíc částečně vyškolených. Pozorovatelé připouštějí, že země může snadno přejít na výrobu velkých lodí, které se jinde vyrábějí mnohem dráž.

Ve Western Marine se dnes vyrábějí lodě s nosností do 5600 tun váhy (DWT), ale nedávno zde rozšířili kapacity na výrobu nákladních lodí do deseti tisíc DWT. V budoucnu chtějí vyrábět ještě větší lodě. Firma podepsala kontrakt s německou společností Grona Shipping na 12 lodí. Vyrábí také plavidla pro dánské Stella Shipping a Hundested-Roerving Faergefart, holandskou MK Shipping BD a pákistánský Karachi Port Trust.