Dvě největší sítě farmářského byznysu letos utrží půl miliardy | E15.cz

KoronaHelpdesk E15

Jak ekonomicky přežít koronavir

Více k tématu

Dvě největší sítě farmářského byznysu letos utrží půl miliardy

Dvě největší sítě farmářského byznysu letos utrží půl miliardy
ilustrační foto, farmářské trhy
• 
ZDROJ: Michael Tomes

Petr Weikert

Texty foodblogera Davida Kukly už na webu zmizely v propadlišti dějin. Přesto tahle jeho životní etapa ovlivnila výběr toho, co budou Češi jíst. David Kukla založil síť farmářských prodejen s názvem Sklizeno, která letos dosáhne na tržbách své první čtvrtmiliardy. Jeho příběh vykresluje rostoucí touhu lidí vrátit se k nešizeným potravinám a s ním spojený fenomen farmářského byznysu.

Kuklovo Sklizeno není zdaleka jediná síť farmářských prodejen, která v poslední době v tuzemsku vyrostla. Aleš Kotěra stojí za obdobným nápadem, prodejnami s názvem Náš grunt, Tomáš Popp zase se projektem Farmářský obchod.

A společnostem se ekonomicky daří. Sklizeno z roku 2013 na 2014 zdvojnásobilo tržba na 150 milionů. Letos chce utržit 250 milionů. Momentálně má 15 obchodů a dalších šest až sedm ještě letos otevře. Sklizeno také v Brně otevře svou první farmářskou restauraci. I Náš Grunt vyskočil s předloňských 90 na 150 milionů a chce otevřít sedm ke stávajícím devětadvaceti. Farmářský obchod je zatím malou sítí, provozuje tři obchody v Plzni a Klatovech.

„Tržby máme odpovídající velikosti obchodů. Aby vše vycházelo, musíme tvořit tržby ve výši zhruba sto tisíc týdně, což se daří ve všech obchodech. V Plzni jsou tržby zhruba o třicet procent vyšší než je náš plán,“ říká Tomáš Popp, mimochodem muž s pětiletou zkušeností koordinace plzeňských farmářských trhů. Kromě těchto sítí v Česku fungují desítky jednotlivých farmářských prodejen, farmáři také prodávají svoje produkty přímo ze dvora. Počet takových farem překračuje podle oborového serveru nalok.cz dvanáct stovek.

Od zboží k zážitkům

Fenomen farmářských potravin je na vzestupu od roku 2011. Jednu z prvních prodejen svého druhu tehdy otevřel farmářský obchod Tomáše Poppa. „Společnost se přesouvá od konzumace zboží ke konzumaci zážitků. Spotřebitelé se přejedli anonymních, mnohdy ne moc chutných potravin. Navíc vyžadují další přidané hodnoty - osobní přístup, příběh, znalost původu jídla,“ říká průkopník farmářského byznysu Tomáš Popp.

To, že supermarkety nabízejí šunku bez masa, zeleninu bez chuti, pečivo bez kvásku nebo kuřecí maso s vodou, se také odráží na tom, co lidé ve farmářských prodejnách nejčastěji hledají. A i když jejich majitelé připouštějí, že zhruba 70 procent lidí bude vždycky upřednostňovat cenu nad kvalitou, plánují rozvíjet byznys dál. Farmářské řetězce sázejí na nové frančízy nebo rozvoj eshopů. Sklizeno se například spojilo se starupem rohlik.cz.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!