EU bude mít jednotnou STK ojetin, má to omezit stáčení tachometrů

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Vackova Anna/E15

Od poloviny roku 2018 se v členských zemích Evropské unie včetně České republiky sjednotí podmínky pro technické kontroly ojetých aut. Česko si od jednotného evropského protokolu Stanic technické kontroly slibuje omezení dovozu aut se stočeným tachometrem. Vyplývá to z informací ministerstva dopravy.

„Situace je taková, že řada ojetých vozů se do Česka dováží z jiných zemí EU a před vstupem do našich databází u nich nemáme přesnou kontrolu nad tím, kolik mají skutečně najeto kilometrů. S naplněním příslušné směrnice počítáme a novelu zákona směřující k její implementaci chceme odeslat do meziresortního připomínkového řízení ještě v průběhu tohoto léta,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Podle společnosti Cebia, která se zabývá zjišťováním původu vozidel, v současnosti Stanice technické kontroly nepožadují při dovozu doložení původu ani historie vozu, pouze zkontrolují technický stav a zapíšou a vyfotí stav tachometru. „Nikde neověřují, jestli je stav kilometrů reálný. Vydáním potvrzení o technické způsobilosti tak vlastně legalizuje stočené auto,“ uvedl mluvčí Cebie Jan Dryák.

Někteří europoslanci přišli s iniciativou, aby vznikl celoevropský registr ujetých kilometrů, do něhož by se zaznamenávala data při každé návštěvě autobazaru. Vytvoření databáze podporuje i ministerstvo dopravy.

„Na problém stočených automobilů z dovozu upozorňujeme dlouhé roky a zároveň do jejich prověřování ročně musíme investovat miliony korun. Jsme rádi, že se snad konečně blíží celoevropské řešení, které zvýší jistotu spotřebitelů a pomůže kultivaci trhu ojetin,“ řekla generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.

Podle Cebie má nyní 42 procent ojetých aut v České republice stočený tachometr. U dovezeného auta je riziko, že má podvodně snížený počet ujetých kilometrů o polovinu vyšší, než u vozu původem z Česka.