Export šampaňského do EU klesá, zájem naopak roste za oceánem

Šampaňské

Šampaňské

Do států Evropské unie se vyváží stále méně šampaňského. Loni se producentům tohoto specifického alkoholického nápoje výrazně snížily dodávky téměř do všech klíčových států. Za oceánem naopak poptávka rostla, o tradiční produkt z francouzské oblasti Champagne byl zájem především v Japonsku a Spojených státech amerických.

Dodávky šampaňského do zemí EU klesly na 74 milionů lahví za rok. Pokles v jednotkách procent bylo možné sledovat také na domácím francouzském trhu - dodávky klesly na 167 milionů lahví, uvedla agentura Bloomberg.

Čísla vylepšuje vývoz na trhy mimo Francii a Evropskou unii. Celkově dodávky vzrostly o 3,2 procenta na 63 milionů lahví. Poptávka po pravém šampaňském byla velmi výrazná například v Japonsku. Podle údajů asociace Comite Interprofessionnel du Vin de Champagne (CIVC) asijský trh překonává v poptávce některé evropské státy. Japonsko se loni vyšplhalo na čtvrté místo v žebříčku hlavních exportních trhů.

V první desítce je také Belgie, Itálie, Austrálie nebo i Španělsko. Velmi atraktivním trhem pro výrobce šampaňského zůstávají Spojené státy.

Česko a šumivá vína: malý, ale rostoucí trh

Český trh má na v celkovém vývozu šampaňského jen minimální podíl. Zájem o šumivá vína obecně ale mezi Čechy stále roste. „Naše firmy produkují v každém roce více produktů. Co se týká šampaňského, to je úplně odlišný projekt – cenově i technologií. Spíš je to taková libůstka pro lidi, kteří mají finanční prostředky, a mohou si to dovolit,“ potvrdil tajemník Svazu vinařů Martin Půček Českému rozhlasu.

V kvalitě i prodeji konkuruje pravému šampaňskému třeba italské šumivé víno Prosecco. Jeho výroba byla dokonce loni vyšší než u šampaňského.