Dodávky šampaňského do zemí EU klesly na 74 milionů lahví za rok. Pokles v jednotkách procent bylo možné sledovat také na domácím francouzském trhu - dodávky klesly na 167 milionů lahví, uvedla agentura Bloomberg.
Čísla vylepšuje vývoz na trhy mimo Francii a Evropskou unii. Celkově dodávky vzrostly o 3,2 procenta na 63 milionů lahví. Poptávka po pravém šampaňském byla velmi výrazná například v Japonsku. Podle údajů asociace Comite Interprofessionnel du Vin de Champagne (CIVC) asijský trh překonává v poptávce některé evropské státy. Japonsko se loni vyšplhalo na čtvrté místo v žebříčku hlavních exportních trhů.
V první desítce je také Belgie, Itálie, Austrálie nebo i Španělsko. Velmi atraktivním trhem pro výrobce šampaňského zůstávají Spojené státy.
Česko a šumivá vína: malý, ale rostoucí trh
Český trh má na v celkovém vývozu šampaňského jen minimální podíl. Zájem o šumivá vína obecně ale mezi Čechy stále roste. „Naše firmy produkují v každém roce více produktů. Co se týká šampaňského, to je úplně odlišný projekt – cenově i technologií. Spíš je to taková libůstka pro lidi, kteří mají finanční prostředky, a mohou si to dovolit,“ potvrdil tajemník Svazu vinařů Martin Půček Českému rozhlasu.
V kvalitě i prodeji konkuruje pravému šampaňskému třeba italské šumivé víno Prosecco. Jeho výroba byla dokonce loni vyšší než u šampaňského.