Fronty, křik a rvačky o zlevněné zboží? Letos ne. Black Friday se přesunul do onlinu | E15.cz

Fronty, křik a rvačky o zlevněné zboží? Letos ne. Black Friday se kvůli viru přesunul na internet

ČTK, vku

Vstoupit do diskuze
0

V obchodech předních amerických firem, včetně Macy's, Walmart a Best Buy, se o letošním černém pátku objevuje výrazně méně zákazníků. Nadšené výlety do obchodních center letos omezily obavy z nemoci COVID-19 a dřívější výhodné nabídky na internetu, píše agentura Reuters. Černým pátkem, který připadá na dnešní den, v USA tradičně začíná předvánoční nákupní sezona.

Obchodníci kvůli tradičnímu rušnému nákupnímu dni, který přichází den po Dni díkůvzdání, provedli výrazné úpravy. Walmart přesně stanovil zákazníkům směr, kudy mají při nákupech procházet, a pokladny jsou obklopené plastovými zábranami. V obchodech Best Buy organizují nákupy zaměstnanci v oranžových vestách, kteří se snaží, aby zákazníci netrávili příliš mnoho času v uličkách. Jiní nabízejí změření teploty.

Partner společnosti Deloitte & Touche LP Bill Park odhaduje, že návštěvnost obchodního centra King of Prussia na okraji Filadelfie klesla ve srovnání s loňským rokem o 20 až 30 procent. Kupujících je podle agentury Reuters méně i v jiných místech, delší fronty se tvoří pouze před obchody prodávajícími oblíbené herní konzole, protože fanoušci mají zájem o novou PlayStation 5 firmy Sony.

Letos kvůli pandemii většina obchodníků, od Target po Walmart, spustila zimní internetové prodejní akce již v říjnu, aby co nejdříve získali peníze plánované na předvánoční útraty. Celkem Národní maloobchodní federace (NRF) očekává, že předvánoční maloobchodní tržby v USA letos stoupnou o 3,6 až 2,5 procenta na 755,3 až 766,7 miliardy dolarů (16,6 až 16,8 bilionu korun). Průměrný růst tržeb za posledních pět let je přitom 2,5 procenta.

Podle průzkumu Adobe Analytics více než polovina kupujících v USA plánuje letos na černý pátek utrácet na internetu. Asi 55 procent zákazníků však považuje nákupy o víkendu po černém pátku za méně výjimečnou akci kvůli výhodným nabídkám, které se objevují již před tímto dnem. Adobe odhaduje, že tržby ze Dne díkůvzdání budou činit necelých šest miliard dolarů a na černý pátek překonají deset miliard dolarů.

Černý pátek patří k největším nákupním dnům v roce. Výdaje na tento den pozorně sledují analytici a ekonomové jako vodítko dalšího vývoje maloobchodních tržeb i ekonomiky obecně. Za černý pátek je označován den po Dni díkůvzdání. Tradičně býval nejrušnějším a také jedním z nejchaotičtějších nákupních dní celého roku, protože obchody se snaží tento den přilákat kupující nabídkou velkých slev.

Název černý pátek zřejmě vznikl v 60. letech a údajně vystihuje dopravní problémy, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli náporu nakupujících. Teprve později se objevilo vysvětlení, že právě po Dni díkůvzdání začínají mít obchody zisk, jsou tedy v „černých číslech“.

Po černém pátku následuje tzv. kybernetické pondělí. V tento den nabízejí vysoké slevy internetoví prodejci.

Autor: ČTK, vku

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!