Incoma GfK: Češi letos koupí přes internet potraviny za 5,5 miliardy

nákup, ilustrační foto

nákup, ilustrační foto Zdroj: Repro Strategie (Dago)

On-line trh s potravinami v Česku letos vykáže tržby až 5,5 miliardy korun. Loni Češi utratili na internetu za potraviny, včetně alkoholických nápojů a cigaret, 4,3 miliardy korun. Vyplývá to z odhadu společnosti Incoma GfK. Na tuzemském trhu letos plánuje expanzi několik internetových obchodů s potravinami.

E-shop s potravinami Rohlik.cz podnikatele Tomáše Čupra se v červnu rozšíří kromě Prahy i do Brna. Letos plánuje obrat 400 milionů korun, v roce 2016 by měl překročit hranici jedné miliardy korun. Nedávno spustil provoz také další e-shop s potravinami Košík.cz. V dalších týdnech vstoupí na trh i Kolonial.cz, který nyní dokončuje testovací provoz.

Nejdéle, od ledna 2012, funguje na on-line trhu s potravinami služba Potraviny on-line obchodního řetězce Tesco. Ta je nyní dostupná v sedmi krajích. Počet registrovaných zákazníků nedávno překročil hranici 200 tisíc. Podle řetězce zájem o dovážku potravin stále roste v řádu desítek procent ročně. Tesco chce proto její dostupnost rozšiřovat do dalších regionů.

Konkurence trh oživila

„Příchod konkurence vnímáme pozitivně. Jednak nám nastavuje zrcadlo, kde se vzájemně lišíme a kde konkurence vidí vlastní příležitosti v on-line rychloobrátkovém trhu. Na druhé straně, každá koruna investovaná konkurencí do změny zákaznického chování směrem k on-line nakupování, pomáhá i nám v našem podnikání,“ uvedl manažer Tesca zodpovědný za službu Potraviny on-line Peter Koubek.

Výsledky studií Incoma GfK ukazují, že zákazníci, kteří už dnes nakupují drogerii nebo potraviny na internetu, mají k této formě nákupu výrazně silnější emoční vazbu než jakou má běžný zákazník k hypermarketu nebo supermarketu. „Nákup potravin v běžné prodejně je ve zkratce povinnost, jež v lidech vyvolává spíš negativní emoce. Naopak, lidé, kteří vyzkoušeli nákup stejného sortimentu na internetu, nešetří při popisu svého nákupního zážitku pozitivy: jednoduché, rychlé, pohodové, bez námahy, uspokojující, bezpečné,“ dodal Pavel Cabal ze společnosti Incoma GfK.

V roce 2012 Češi utratili na internetu za potraviny 3,3 miliardy korun, loni již 4,3 miliardy korun. Jde však zatím jen o zlomek celkových výdajů za tuto kategorii rychloobrátkového zboží.