Inspekce: polovina vzorků medu je falšovaná

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ctk

V nedávných měsících na to tuzemští producenti medu často poukazovali, nyní jim dala Státní zemědělská a potravinářská inspekce za pravdu. Z výsledků kontrol inspekce totiž vyplynulo, že polovina balení medu, které inspektoři zkontrolovali, obsahovala falšovaný med.

Z celkového počtu 25 odebraných vzorků bylo 12 vzorků vyhodnoceno jako nevyhovující. Inspekce zakázala uvádět nevyhovující šarže do oběhu a s prodejci zahájí správní řízení o uložení sankce, uvedl mluvčí inspekce Martin Štoll.

„U všech nevyhovujících vzorků medu laboratorní analýza prokázala parametry, které jsou považovány za důkaz falšování – záměrného přimíchávání méně hodnotných složek do medu, přičemž tato záměna obsahu se odehrává na úkor spotřebitele,“ uvedl Štoll. Převážná část vzorků přitom inspekce odebrala v provozovnách obchodních řetězců, které jsou významně zastoupeny na trhu v ČR.

Laboratorní analýza prokázala falšování například přidáváním cukrů cizích pro med, například sirupů, nebo používáním barviva, kterým se přibarvují světlé medy nebo téměř bezbarvé cukerné roztoky. Pochybení u vzorků pramenilo také z nadlimitní přítomnosti látky hydroxymethylfurfural, který se v medu podle informací pěstitelů včel objevuje v medu v příliš velkém množství například v důsledku přehřátí. To se stává například ve chvíli, pokud je med transportovaný v plechových sudech na lodi přes rovník vystaven vysoké teplotě.

Falšování medu inspekce objevila u devíti vzorků výrobce JSG med, dva nevyhovující vzorky zjistila SZPI u výrobků, které do Česka distribuovala společnost Grocery CZ. Požadavkům také nevyhověl jeden vzorek výrobce Alnatura GmbH.

Na falšování medu si v posledních měsících stěžoval Cech profesionálních včelařů. Spotřeba medu totiž v poslední době v Česku stoupá, a to díky i různým programům na podporu jeho spotřeby. Český zákazník tak stále více med nakupuje, ale zejména v řetězcích. „Bohužel v obchodech je místo medu nabízen falšovaný med pochybné kvality z druhého konce světa,“ uvedl nedávno mluvčí cechu Martin Macháček. Problém je podle cechu ten, že čeští drobní producenti medu nemají příliš šanci se kvůli nízkému objemu výroby do řetězců dostat. Nejčastěji jej proto nyní prodávají sami na jejich farmách či farmářských trzích.