Kocovina farmářského byznysu: naráží na limity poptávky i dodavatelů

Farmářský obchod

Farmářský obchod Zdroj: Michael Tomes, E15

Obchodníci s farmářskými a prémiovými potravinami narazili na omezený sortiment dodavatelů i na nedostatek vhodných prostor pro sítě kamenných prodejen. Rovněž poptávka po potravinách známých z farmářských trhů má své limity. Výsledkem je, že rozsáhlé plány na expanzi nabírají zpoždění a nejen hlavní hráči musejí hledat nové kanály pro rozšíření byznysu. Šance vidí v průniku do zavedených obchodních center a e-shopů.

Oblíbené nákupy na farmářských trzích vedly k rozmachu kamenných prodejen. Jejich expanze už ale začíná narážet nejen na limity poptávky. Drhne kvůli tomu, že na trhu je těchto produktů jen omezené množství. „Prostor na trhu určitě je, ale už pochopitelně ne takový. I v tomto segmentu platí, že poptávka je omezená a jednoho dne se nabídka srovná s poptávkou,“ uvedl Rostislav Veselý, specialista na retail v poradenské společnosti Cushman & Wakefield.

Například průkopník farmářského nakupování Náš grunt měl letos v únoru 33 prodejen a anoncoval rozjednání dalších deseti. Aktuální pohled na firemní stránky ale ukazuje v síti jen tři desítky obchodů. Firma již dříve uvedla, že problémem je nedostatek vhodných prostor.

Boom farmářských prodejen slábne
Příležitosti
+ průnik do obchodních center
+ využití stabilní pozice firem
+ spolupráce s e-shopy
Rizika
- omezený sortiment dodavatelů
- nedostatek prostor pro obchody
- limitovaná poptávka

Konkurenční farmářská síť Sklizeno zase plánovala otevřít farmářské supermarkety. Záměr ale dala zatím k ledu. Kromě nedostatku vhodných lokalit společnost narazila také na nedostatek farmářských produktů, které producenti nabízejí. Původní plány zatím nenaplnila zatím ani společnost Delmart, kterou vlastní někdejší šéf tuzemské části módního řetězce Marks and Spencer Dušan Mrozek. Delmart není klasický farmářský obchod, ale zaměřuje se obecně na kvalitní potraviny.

Při otevření v srpnu 2015 Mrozek uvedl, že reálné je do dvou let otevřít dvacet prodejen. Zatím má společnost jen tu první v Praze u Anděla. „V roce 2015 jsme se soustředili hlavně na další zlepšení nabídky zboží, vyhodnocení provozních zkušeností z první prodejny, nastavení logistiky, informačních systémů a reportingu, manažerské struktury. Prostě solidní, robustní základ pro expanzi,“ řekl deníku E15 Mrozek. Firma nyní jedná o několika lokalitách v Praze a připravuje velkou prodejnu v Čestlicích.

Obchodníci zaměření na kvalitní potraviny přesto hledají pro rozšíření byznysu nové kanály. Jedním z nich jsou obchodní centra, v nichž působí například jablonecké Pekařství Mašek nebo brněnský My Food Market. Po Brně rozšíří tato síť byznys také do „áčkových“ nákupních center v Praze.

Farmářský obchodFarmářský obchod | Michael Tomes, E15

Druhou novou cestou prodeje jsou e-shopy. A to buď vlastní, v nichž se prosazuje opět My Food Market, nebo ve formě spolupráce s velkými hráči typu internetového supermarketu Rohlík. S ním spolupracuje síť Sklizeno. Pozitivní zprávou je, že farmářské a prémiové sítě zatím v Česku nekrachují.

Výjimkou byl rakouský Julius Meinl, který vynikal vysokými cenami. V obří prodejně luxusních potravin u Václavského náměstí firma nevydržela ani rok. „To byl extrém od samého začátku úplně ve všem,“ podotýká Veselý z Cushman & Wakefield.

Farmářský obchodFarmářský obchod | Michael Tomes, E15

Borkovec a Mrozek investují
Brněnská společnost My Food Market, do níž dal kapitál spolumajitel poradenské firmy Partners Petr Borkovec, spustila rozsáhlou investiční akci. „Do budování nových provozoven a rozšiřování zázemí kuchyní, výroben, skladů, IT a především profesionálního personálu jsme v letošním roce investovali několik desítek milionů korun a předpokládáme, že příští rok to bude podobné,“ sdělila mluvčí firmy Andrea Vojtěchovská. Desítky milionů investuje také Delmart Dušana Mrozka. Buduje například přípravnu lahůdek a lisovaných šťáv, pro vlastní potřebu otevře i pekárnu.