Krize dopadla na českého výrovce lyží Sporten. Výrobu sníží o třetinu

Generální ředitel společnosti Sporten Ján Hudák 13. září na tiskové konferenci českého výrobce běžeckých a sjezdových lyží a snowboardů. Novoměstský výrobce lyží letos kvůli výraznému poklesu poptávky na světových trzích sníží výrobu o třetinu na 130.000 párů lyží. Tržby Sportenu by kvůli tomu měly letos klesnout na 180 milionů korun z 250 milionů korun v roce 2011. (ČTK)

Generální ředitel společnosti Sporten Ján Hudák 13. září na tiskové konferenci českého výrobce běžeckých a sjezdových lyží a snowboardů. Novoměstský výrobce lyží letos kvůli výraznému poklesu poptávky na světových trzích sníží výrobu o třetinu na 130.000 párů lyží. Tržby Sportenu by kvůli tomu měly letos klesnout na 180 milionů korun z 250 milionů korun v roce 2011. (ČTK) Zdroj: CTK

Novoměstský výrobce lyží Sporten letos kvůli výraznému poklesu poptávky na světových trzích sníží výrobu o třetinu na 130 tisíc párů lyží. Tržby Sportenu by kvůli tomu měly letos klesnout na 180 milionů korun z 250 milionů korun v roce 2011. Uvedl to generální ředitel Sportenu Ján Hudák. Poptávka podle něj klesla kvůli nepříznivému počasí v zimě.

V posledních dvou letech navýšil Sporten výrobu a tržby o pětinu. Letos se ale situace na zahraničních trzích, kam míří 90 procent produkce Sportenu, podle Hudáka výrazně změnila. „Že bude nižší poptávka po výrobě, jsme věděli již v průběhu zimy. Její pozdní nástup v celé Evropě, následné přívaly sněhu a dlouhotrvající silné mrazy zapříčinily, že se prodejci nezbavili zásob a ani v půjčovnách lyží, které jsou asi největším odbytištěm, nedošlo k jejich opotřebení,“ uvedl Hudák.

Většinu lyží vyrábí Sporten pod značkami svých hlavních odběratelů, mezi které patří Decathlon, K2 a Rossignol. Sporten nyní většinu lyží vyrábí pouze na základě přijatých objednávek. „Všechny firmy z oboru mají výrobní pauzy, protože sklady jsou plné lyží,“ podotkl Hudák.

Společnost Sporten kvůli třetinovému poklesu produkce lyží musela zkrátit pracovní týden na čtyři dny a pracovní směnu zredukovala o půl hodiny. Vedení firmy zároveň plánuje i snížení počtu zaměstnanců, kteří mají pracovní smlouvu na dobu určitou. Počet lidí, kterých se má toto opatření týkat, Hudák nezveřejnil. Loni Sporten v průměru zaměstnával 187 pracovníků.

„Snažíme se to (redukci počtu zaměstnanců) dělat co nejšetrnějším způsobem tak, aby se nám nerozutekli lidé, protože zaškolení pracovníků zabere hodně času a stojí velké peníze,“ uvedl Hudák, podle kterého v případě zvýšení produkce lyží společnost Sporten přijme propuštěné zaměstnance zpět.

Loni hospodaření Sportenu skončilo čistým ziskem 33 milionů korun. Hudák upozornil, že letos firmě rostou výrobní náklady, takže udržet ziskové hospodaření bude složité. „Jsou oblasti subdodávek, kde v určité kvalitě konkurence chybí. A pokud my tu kvalitu pro svůj výrobek chceme, pokud chceme mít nepopiratelné kvalitní suroviny pro výrobu, musíme je zaplatit,“ zdůvodnil Hudák zvyšování výrobních nákladů.

Majoritním akcionářem Sportenu je od privatizace Ladislav Adamec, syn bývalého komunistického premiéra.