Lada dobyla okupovaný Krym. Ostatní automobilky utekly

V obchodech v Sevastopolu a v Simferopolu již nelze zakoupit ani produkty Apple, není zde možné využívat služeb vyhledávače Google, zajít do restaurace McDonald’s. Nejen tyhle firmy, ale i mnohé další se bojí sankcí uvalených na Rusko a z měst se stáhly.
Ne tak AvtoVAZ. Jeho mluvčí Vladimir Stěpanov řekl, že automobilka neztrácí čas analyzováním geopolitických záležitostí. V hodně choulostivé situaci se kvůli tomu ocitly Renault a Nissan. Oba kontrolují většinový podíl v ruském AvtoVAZ, kterému Lada patří. Renault svoje vozy na Krymu momentálně neprodává, jenže si nemůže dovolit příliš ruského výrobce ovlivňovat, protože hraje klíčovou roli v jeho plánech expanze na trzích rozvíjejících se zemí. Citlivé téma je to i pro francouzskou vládu, vlastníka patnácti procent Renaultu.
A v delikátní pozici se ocitl i šéf AvtoVAZ Bo Andersson, když se tenhle úspěšný švédský manažer účastnil otevření prvního dealerství Lady v Simferopolu. Ale nemohl jinak, jak přiznal, i nejmenší prodeje uvadající značce pomáhají. „Na Krymu chceme prodávat ročně kolem tří tisíc vozů,“ řekl Bo Andersson.
Odbyt vozů značky Lada podle asociace evropských výrobců aut v posledních měsících v Rusku výrazně oslabil, v lednu dokonce o 26 procent na 17 tisíc.