Lada dobyla okupovaný Krym. Ostatní automobilky utekly

Výrobní linka Lady Kaliny

Výrobní linka Lady Kaliny Zdroj: Trubin Valera, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Ruská značka Lada zcela ovládla Krym, měsíčně zde prodává dvě až tři stovky vozů. Bylo to ale vcelku snadné vítězství. Ostatní převálcovala nikoli zásluhou kvality svých automobilů, ale protože ostatní značky na okupovaném poloostrově v Černém moři téměř neprodávají.

V obchodech v Sevastopolu a v Simferopolu již nelze zakoupit ani produkty Apple, není zde možné využívat služeb vyhledávače Google, zajít do restaurace McDonald’s. Nejen tyhle firmy, ale i mnohé další se bojí sankcí uvalených na Rusko a z měst se stáhly.

Ne tak AvtoVAZ. Jeho mluvčí Vladimir Stěpanov řekl, že automobilka neztrácí čas analyzováním geopolitických záležitostí. V hodně choulostivé situaci se kvůli tomu ocitly Renault a Nissan. Oba kontrolují většinový podíl v ruském AvtoVAZ, kterému Lada patří. Renault svoje vozy na Krymu momentálně neprodává, jenže si nemůže dovolit příliš ruského výrobce ovlivňovat, protože hraje klíčovou roli v jeho plánech expanze na trzích rozvíjejících se zemí. Citlivé téma je to i pro francouzskou vládu, vlastníka patnácti procent Renaultu.

A v delikátní pozici se ocitl i šéf AvtoVAZ Bo Andersson, když se tenhle úspěšný švédský manažer účastnil otevření prvního dealerství Lady v Simferopolu. Ale nemohl jinak, jak přiznal, i nejmenší prodeje uvadající značce pomáhají. „Na Krymu chceme prodávat ročně kolem tří tisíc vozů,“ řekl Bo Andersson.

Odbyt vozů značky Lada podle asociace evropských výrobců aut v posledních měsících v Rusku výrazně oslabil, v lednu dokonce o 26 procent na 17 tisíc.