Lidé šetří, obchody před Vánocemi vsadily na slevy | E15.cz

Lidé šetří, obchody před Vánocemi vsadily na slevy

Někteří obchodníci riskují pověst a uchylují se například k tomu, že běžnou cenu zboží vydávají za cenu po slevě
Někteří obchodníci riskují pověst a uchylují se například k tomu, že běžnou cenu zboží vydávají za cenu po slevě
• 
ZDROJ: E15 Michael Tomes

Denisa Novotná

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Obavy obchodníků, že lidé letos šetří na vánočních dárcích, rozpoutaly slevové šílenství. To dřív bývalo doménou povánočních výprodejů. Například Marks & Spencer zlevnil dárkové balíčky na polovinu a podobně jako některé sítě parfumerií spustil u vybraných výrobků akci tři za cenu dvou. I když neustálé akční nabídky obchodníkům nepřinášejí vyšší tržby, jsou podle analytika společnosti Incoma GfK Zdeňka Skály nutností: „Lidé si na slevy zvykli a v předvánočním období jde o velké peníze.“

V nepotravinářském sektoru, zejména u oděvů a elektroniky, se v rámci výprodejů a slev prodává až 80 procent zboží. „Obchodníci kalkulují s tím, že normální cena je ta výprodejová, zatímco ostatní prodeje jsou vlastně s přirážkou,“ popisuje Skála. Také rychloobrátkového zboží už se podle něho prodá více než polovina v akcích.

Někteří obchodníci ale slibují slevy, na něž pak kupující nedosáhnou. Propracovaný marketingový systém má například síť obchodů Yves Rocher. Zákaznicím v prosinci rozesílá letáky, kde je jako obvykle láká na 40procentní slevu jimi vybraného produktu.

V prodejně však zákaznice zjistí, že pár dnů před Vánocemi se sleva na drtivou většinu výrobků nevztahuje. Běžná cena některých produktů je navíc vydávána za cenu po slevě. „To je hra s ohněm. Lidé ztratí důvěru, což může být horší, než kdyby obchod slevy nedělal vůbec,“ dodává analytik.

Strach z úspornějších Vánoc posílily předběžné odhady výdajů za listopad. Podle průzkumu GfK domácnosti meziročně snížily výdaje za potraviny, drogerii a nápoje o několik procent. Podle GfK je otázka, zda prosincové nákupy dokážou propad vyrovnat. „Od začátku roku 2010, kdy domácnosti začaly šetřit, si ve svátečním období, tedy na Vánoce a Velikonoce, dopřávaly,“ říká Vladimíra Šebková z GfK Czech. „Je obtížné odhadnout, nakolik se v prosincových výdajích odrazí negativní makroekonomické zprávy,“ míní Šebková.

Autor: Denisa Novotná

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah