Lidé šetří, obchody před Vánocemi vsadily na slevy

V nepotravinářském sektoru, zejména u oděvů a elektroniky, se v rámci výprodejů a slev prodává až 80 procent zboží. „Obchodníci kalkulují s tím, že normální cena je ta výprodejová, zatímco ostatní prodeje jsou vlastně s přirážkou,“ popisuje Skála. Také rychloobrátkového zboží už se podle něho prodá více než polovina v akcích.
Někteří obchodníci ale slibují slevy, na něž pak kupující nedosáhnou. Propracovaný marketingový systém má například síť obchodů Yves Rocher. Zákaznicím v prosinci rozesílá letáky, kde je jako obvykle láká na 40procentní slevu jimi vybraného produktu.
V prodejně však zákaznice zjistí, že pár dnů před Vánocemi se sleva na drtivou většinu výrobků nevztahuje. Běžná cena některých produktů je navíc vydávána za cenu po slevě. „To je hra s ohněm. Lidé ztratí důvěru, což může být horší, než kdyby obchod slevy nedělal vůbec,“ dodává analytik.
Strach z úspornějších Vánoc posílily předběžné odhady výdajů za listopad. Podle průzkumu GfK domácnosti meziročně snížily výdaje za potraviny, drogerii a nápoje o několik procent. Podle GfK je otázka, zda prosincové nákupy dokážou propad vyrovnat. „Od začátku roku 2010, kdy domácnosti začaly šetřit, si ve svátečním období, tedy na Vánoce a Velikonoce, dopřávaly,“ říká Vladimíra Šebková z GfK Czech. „Je obtížné odhadnout, nakolik se v prosincových výdajích odrazí negativní makroekonomické zprávy,“ míní Šebková.