Luxusní zboží rekordně zdražuje, zájem o ně přesto roste

Švýcarské luxusní hodinky značky Patek Philippe

Švýcarské luxusní hodinky značky Patek Philippe Zdroj: Profimedia.cz

Trh s luxusním zbožím se v poslední době zvýšil o desetinu. Roční tržby u prodeje zboží a služeb tohoto druhu tak dosahují 212 miliard dolarů. Roste však i cena luxusu. Index luxusního zboží CLEWI, který uvádí časopis Forbes, v loňském roce vzrostl o 2,6 procenta. Tedy více než inflace v Německu, nebo USA

Zájem o nejluxusnější zboží neopadá ani v krizi. Naopak, jeho prodejci a výrobci si mohou dovolit přepychové zboží zdražovat víc, než to běžné. O tom, že luxus má kdo nakupovat svědčí data časopisu Forbes. Ten uvedl, že celkový majetek čtyř set nejbohatších američanů loni vzrostl o 11 procent. Tahouny nákupů luxusu se však místo Američanů stávají Číňané. Polovinu všech nákupů v asijských luxusních obchodech tvoří bohatí Číňané, kteří se v touze po přepychu tlačí na Japonce.

Čína již jednoznačně patří mezi čtyři největší světové konzumenty luxusu. Proto loni ceny nejluxusnějšího zboží v Číně vzrostly o 15 procent a téměř dvakrát rychleji, než v předchozích pěti letech. Čínské klienty si pochvalují i zahraničních buticích. Zvláště populárním produktem jsou u Číňanů luxusní hodinky. I to může být důvodem k tomu, že zlaté hodinky Patek Philippe a řemínkem z krokodýlí kůže loni zdražily o pět procent na 20 800 dolarů.

Index luxusního zboží CLEWI

Index CLEWIIndex CLEWI | forbes

Pramen: Forbes

Jedním z dalších příkladů jak zdražuje luxus je podle indexu CLEVI časopisu Forbes cena exkluzivního ruského kaviáru Imperial Sevruga. Jedem kilogram této pochoutky v roce 2005 stál 6800 dolarů. Loni to již bylo 13 600 dolarů. Celkově loni meziročně index CLEWI, který zahrnuje čtyřicet různorodých produktů a služeb vzrostl o 2,6 procetna.

Jen namátkou. Z dat zveřejněných v indexu vyplývá, že cestovní brašna Louis Vuitton loni zdražila o osm procent na 1575 dolarů. Naopak večeře v luxusní pařížské restauraci zlevnila o desetinu, na 419 dolarů pro jednu osobu. Kdo si loni pořídil Rolls Royce Phantom, zaplatil za něj 398 970 dolarů, tedy stejnou sumu jako v roce předešlém. Naopak o čtyři procenta loni vzrostlo školné na Harvardké univerzitě. Za roční pobyt úspěšný zájemce zaplatil 54 496 dolarů.

Zájem bohatých klientů si v současné době pochvalují i realitní kanceláře ve Švýcarsku. Luxusní nemovitost v této alpské zemi je nejen prestižní, ale zároveň dobře uložená investice. Stejně tak roste zájem o investice do nemovitostí v Tichomoří.

Americký časopis Forbes svůj index CLEWI zveřejňuje od roku 1976. Zahrnuje čtyřicet produktů a služeb, které podle časopisu patří k životnímu stylu nejbohatších vrstev. Index byl v roce 1976 nastaven na sto a v loňském roce již atakoval hranici 1000.