Druhým rokem v řadě se na tuzemském trhu nedaří španělskému módnímu gigantu Inditex. Impérium čítající patero značek v čele s butiky Zara vydělalo dohromady 87 milionů korun, tedy o několik procent méně než předloni a o čtvrtinu méně než v roce 2016. Vládce Inditexu, šestý nejbohatší muž světa Amancio Ortega, si spravil chuť z Česka alespoň štědrou dividendou.
České zastoupení Inditexu výsledky hospodaření nekomentovalo, bez reakce nechala dotaz také španělská centrála. Tamní matce přitom podle výročních zpráv firem z rodiny Inditexu putovalo v dividendách přes 153 milionů korun, tedy o dvě třetiny více peněz než loni, když módní značky odvedly i část nerozdělených zisků z minulých let.
Přes pokles zisků přitom tržby pětice značek z portfolia Inditexu vzrostly o více než čtrnáct procent na takřka 1,86 miliardy korun. Jednoznačně nejúspěšnějším brandem byly loni butiky Zara s tržbami přes 1,2 miliardy, i když zisk se oproti předloňsku propadl z 63 na 57 milionů korun. Obdobný pokles zisku zažila Zara i na sousedním trhu na Slovensku.
Hospodaření klasických módních obchodů podle expertů brzdí silný nástup on-line prodejců, a to včetně Česka. „Obraty těchto hráčů jsou už opravdu velké, a hlavně velmi dynamicky rostou. Navíc tu existuje řada menších onlinových hráčů, kteří nejsou mediálně vidět,“ soudí někdejší majitel rodiny internetových obchodů Vivantis a současný startupový investor Martin Rozhoň.
Šlapat na paty klasickým maloobchodním hráčům chtěl také restrukturalizující se Zoot. O své místo na trhu se ale v posledním roce důrazně přihlásily i značky, jako jsou Zalando či About You.
Trh s módou tvoří v Česku zhruba osmdesát miliard korun, na on-line z toho připadá zhruba desetina. Češi podle průzkumů utrácejí za módu nejméně z okolních států. Podíl výdajů na oblečení na celkových příjmech se v Česku blíží třem procentům, například na Slovensku to je 4,5 procenta.