Miliardový byznys kolem evidence tržeb se rozjíždí naplno

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia

Pokladní systémy pro malé obchodníky i velké provozy se snaží prodat mobilní operátoři a další firmy. Dominantní postavení chtějí mít skupiny J&T a PPF.

S vidinou tučných zisků začali soupeřit na trhu elektronických pokladen a doprovodných služeb velcí i menší hráči. Byznysu kolem on-line evidence tržeb ministerstva financí chtějí dominovat investiční skupiny J&T a PPF, potenciál trhu odhadují na 1,5 miliardy korun. Z této sumy by letos měli hlavně provozovatelé restaurací a hotelů utratit pětinu.

Úřad Andreje Babiše (ANO) potvrdil, že povinnost posílat každou účtenku do centrální databáze začne platit od prosince. Tedy na začátku adventního období, což velmi pravděpodobně vyvolá zmatky. Zkušební provoz spustí ministerstvo o měsíc dříve.

„Poptávka po moderních pokladních systémech velice rychle roste, čímž roste i trh a konkurence Elektronická evidence tržeb samozřejmě pomohla poptávku zvednout,“ uvedl Michal Wantulok, který loni stál u založení společnosti Dotykačka. Její ambicí je dostat se až do tří desítek tisíc provozoven malých a středních podnikatelů. Zařízení je určeno jen pro operační systém Android.

Přečtěte si komentář Lukáše Kovandy:

J&T loni investovala do karlovarské Smart Software vyvíjející on-line pokladní a retailové systémy. Podíl v ní má také bývalý šéf ČEZ Martin Roman. Cena základní verze začíná těsně pod pětitisícovou hranicí, za větší s více funkcemi včetně čtečky magnetických, čipových a bezkontaktních karet zaplatí zákazník necelých osm, respektive deset tisíc.

Společnost O2 z impéria Petra Kellnera prodává systém eKasa, nejlevnější stojí stejně jako u konkurence 4990 korun. Balení obsahuje terminál pro platby kartami a SIM kartu pro datové připojení. Operátor chce o výhodnosti svého řešení přesvědčit polovinu restauratérů a hoteliérů, na něž se bude evidence tržeb vztahovat.

Pozadu nezůstává ani T-mobile, který slibuje pořízení systému bez potřeby vstupní investice. Měsíční paušály u tohoto operátora začínají na 425 korunách. Vodafone přichází s řešením ePokladna, který má zvládnout i správu skladu nebo komunikaci s dodavateli. Aplikaci pro dotykové telefony nebo tablety nabízí za tři sta a 420 korun.

Kolika firem se zákon dotkne
Ze šesti set tisíc firem a živnostníků působících v Česku si bude muset koupit pokladnu s připojením na internet a tiskárnu účtenek až půl milionu z nich. Jako první pocítí dopady nového daňového opatření, které má státu vygenerovat osmnáct miliard korun ročně, poskytovatelé stravovacích a ubytovacích služeb. Těch je na šedesát tisíc. Zhruba polovina z nich musí počítat s prvotními náklady podle typu pokladny od pěti do pětapadesáti i více tisíc, přičemž jen pětitisícovou částku si budou moci odečíst z daní. Kromě toho je čeká placení měsíčních paušálů za připojení k internetu a u některých řešení i za aplikace v rozmezí od tří set do 850 korun.

Na gastroprovozovny se už řadu let zaměřuje firma ASW Systems s elektronickými pokladnami Septim. O nutnosti investovat spíše větší částky je přesvědčen i jednatel společnosti Vectron Tomáš Pačes. „Hospodští, majitelé fast foodů a větší restaurace potřebují věc, která funguje v úplně jiném režimu než telefon nebo tablet. Nedostanou se pod třicet nebo čtyřicet tisíc korun za systém,“ míní.

Podle Hospodářské komory by měl stát garantovat, které zařízení je vhodné a které nikoliv. Ministerstvo je naopak přesvědčeno, že vzhledem ke konkurenčnímu prostředí, které vytvořilo, se mu podařilo snížit ceny.

„Podnikatel si musí sám zvolit takový systém, který bude nejvíce vyhovovat jeho požadavkům a typu činnosti,“ uvedla Gabriela Štěpanyová z tiskového oddělení rezortu financí.

Verze EETVerze EET|E15