Mixit naučil Čechy míchat si cereálie. Nyní to zkouší v zahraničí

Mixit

Mixit Zdroj: Michael Tomes, E15

Zakladatelé firmy Martin Wallner a Tomáš Huber
Mixit
Mixit
Mixit
Mixit
11
Fotogalerie
Český eshop Mixit uspěl s jednoduchým byznysem - dal zákazníkům možnost namíchat si cereálie podle své chuti. A Češi si míchaní müsli evidentně oblíbili. Za pět let se netradiční projekt dostal z vinohradského činžáku až k vlastní výrobní lince a téměř stomilionovým tržbám.

Český eshop Mixit uspěl s jednoduchým byznysem - dal zákazníkům možnost namíchat si cereálie podle své chuti. A Češi si míchaní müsli evidentně oblíbili. Za pět let se netradiční projekt dostal z vinohradského činžáku až k vlastní výrobní lince a téměř stomilionovým tržbám.

První český online shop na míchání vlastního müsli odstartoval v květnu 2010. První měsíce šel byznys velmi pomalu. „Vůbec jsme nevěděli, jestli je možné se dostat k nějakým zajímavým číslům,“ vzpomínají na své začátky zakladatelé firmy Martin Wallner a Tomáš Huber.

První zlom nastal ještě ten samý rok na Vánoce, kdy Mixit dostal stovky objednávek. Od té doby firma neustále roste. Poslední účetní období dokonce Mixit zakončil s dvojnásobným obratem oproti tomu předchozímu. „Vánoce 2014 byly například dvakrát vyšší než Vánoce 2013,“ potvrzuje Wallner.

V současné době Mixit vyřídí řádově tisíce objednávek od více než sto tisíc registrovaných zákazníků. Zatímco v počátcích míchali müsli sami zakladatelé, dnes má firma kolem dvaceti zaměstnanců plus dalších 30 až 40 brigádníků. „Nepropouštíme, jen zefektivňujeme výrobní postupy,“ říká Huber.

Každý měsíc nás osloví někdo z ciziny

Během času začala mladá firma pomýšlet na expanzi za hranice České republiky. Namíchat müsli si tak mohou zákazníci také na Slovensku nebo v Polsku. V obou zemích je však Mixit ještě v plenkách, potvrzují zakladatelé. Svou první franšízu otevřel Mixit letos na jaře také v Kanadě. Maďarsko, o kterém před časem napsala řada médií, ale nechávají až na příští rok.

O zájemce ze zahraničí nemá Mixit nouzi. „Přibližně každý měsíc dostaneme nabídku, že by náš byznys chtěl někdo rozjet někde v cizině, ale ještě nikdy to nedopadlo,“ popisují Wallner s Huberem. „Hodně lidí si myslí, že stačí koupit pár tubusů, pytel zrní a už to jede,“ podotýká Wallner.

Hodně lidí si myslí, že stačí koupit pár tubusů, pytel zrní a už to jede

Jak je to s konkurencí na českém trhu? Za pět let existence firmy se objevilo hned několik webů. Řada z nich se dokonce snažila Mixit okopírovat. „Laťka pro vstup do byznysu je hodně nízká, zato laťka úspěchu je naopak hodně vysoká,“ uvažují zakladatelé. Zřejmě proto žádná konkurence do dnešních dní nevydržela.

Co říkají na jejich byznys velcí hráči v oboru? „Prý se jim to líbí,“ shodují se zakladatelé. Pro velké firmy jsou ale natolik malí, že o konkurenčním boji nemůže být řeč, tvrdí. „Jsme pro ně až příliš titěrní,“ shrnuje Wallner.

Investoři mají prý smůlu

Výrazný růst Mixit přilákal během nemálo investorů. Zakladatelé Mixitu ale všechny nabídky odmítli. „Nemyslím, že by nás příliv kapitálu někam posunul,“ uvádějí s tím, že chtějí si ponechat firmu výhradně pro sebe.

S odmítáním investorů úzce souvisí pohled na Mixit v budoucnu. „Cest je hodně, ale my to nechceme přepálit,“ tvrdí dvojice majitelů. Primárním cílem tak není bezpodmínečně udržet závratný růst jako doposud, spíš dostat Mixit na takovou úroveň, aby fungoval dlouhodobě. „Chceme být pojmem pro kvalitní müsli,“ uzavírá Tomáš Huber.