Nákup Schleckeru by z Penty udělal menší maloobchodní impérium

Schlecker

Schlecker Zdroj: profimedia.cz

Před Velikonocemi z Německa prosákla zpráva, že krachující řetězec drogerií Schlecker chce koupit česko-slovenská Penta. K tomu má finanční skupina zatím daleko – je pouze jedním z šesti nápadníků, které kolem Schleckeru krouží. Pokud by se ale nákup německé rodinné firmy Marku Dospivovi a Jaroslavu Haščákovi povedl, z Penty by se stalo menší maloobchodní impérium. Tedy alespoň dočasně.

Je tomu jen pár týdnů, co Penta oznámila svůj úmysl ovládnout polský maloobchodní holding Empik Media & Fashion. Pomoci mu s tím má lucemburský fond Eastbridge. Za 40 procent akcií EM&F má Penta nejdříve zaplatit 410 milionů zlotých (2,5 miliardy korun). Později má mít Penta možnost převzít v polském holdingu většinu. EM&F prodává pestrou směsici zboží - od knih přes oblečení až po kosmetiku. Jedná se prý o největší nákup v historii Penty. Pokud by vyšly oba obchody, Penta by se na poli maloobchodu stala středně významným evropským hráčem.

Levně koupit, draze prodat

Jenže historie podnikání Penty nenaznačuje, že by skupina chtěla maloobchod provozovat nějak dlouhodobě. Motivuje ji zisk – koupit, uzdravit a výhodně prodat. To byl případ i řetězce Žabka, který Penta koupila v roce 2007 a vloni prodala se ziskem 200 milionů eur.

Akvizice německého Schleckeru by byla s koupí polského EM&F přinejmenším srovnatelná, ačkoli o ceně 3200 obchodů (z toho 2000 jen v Německu), se zatím jen spekuluje. Podle konkurzního správce Arndta Geiwitze „není cena Schleckeru menší než 100 milionů eur“ (2,5 miliardy korun), jiné zdroje mluví pouze o dvojciferné částce.

Penta je v soutěži o insolventní podnik dosud jediným zájemcem, jehož jméno uniklo na veřejnost přes časopis Spiegel. Jakékoli další podrobnosti drží správce Geiwitz pod pokličkou. Prozradil pouze to, že o Schlecker projevilo zájem šest uchazečů, přičemž tři z nich jsou „horcí kandidáti“. Mezi nimi je i Penta. Spolumajitel Dospiva i mluvčí Penty zájem o Schlecker pro E15 potvrdili, ale svou nabídku nechtějí nijak rozvádět.

Marek Dospiva, PentaMarek Dospiva, Penta | Anna Vackova, E15

Pochybný zvuk

Zveřejnění zájmu je zatím pro Pentu nevýhodou. Německá média totiž o Pentě píší spíš nelichotivě. Podle deníku Schwäbische Zeitung má firma „pochybný zvuk“. List připomíná úzké napojení zakladatelů Penty na slovenské politiky. Jméno Haščáka pak zmiňuje také v kontextu odposlechové aféry Gorila. „S rostoucí finanční silou začíná být středoevropský trh Pentě malý,“ shrnuje deník Financial Times Deutschland, podle kterého Penta pro příležitosti v Německu založila vlastní expertní tým. Právě Schlecker by mohl být branou Penty na západ.

Penta a maloobchod
V Česku patří skupině Penta Investments síť lékáren Dr. Max a pobočky sázkové kanceláře Fortuna. Vlastní také německou společnost Gimborn, která mimo jiné provozuje přes sto obchodů s chovatelskými potřebami Pet Center v Česku, na Slovensku, v Pobaltí a v Rumunsku

Loni úspěšně prodala obchody Žabka v Polsku, kde se nyní chystá koupit maloobchodní holding Empik Media & Fashion. EM&F prodává mediální a zábavní produkty, oblečení, obuv, hračky, kosmetiku a jazykové kurzy. Působí v Polsku, Rusku, na Ukrajině, v Česku, na Slovensku, v Rumunsku, Německu a Turecku. Do skupiny patří mimo jiné Empik, přední prodejce knih v Polsku. Společnost má vedle vlastních značek i distribuční práva na světové značky jako Hugo Boss, GAP a Esprit.

Penta investuje především do maloobchodu, zdravotnictví, letecké výroby, strojírenství, energetiky, zábavního průmyslu a bankovnictví. Společnost působí v řadě zemí Evropy, nejvíce investičních projektů zatím uskutečnila v Česku, na Slovensku a v Polsku. Hodnota skupiny se odhaduje na 3,4 miliardy eur.