Němci přestávají pít pivo. Za půl roku se prodalo o 400 milionů půllitrů méně

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Euro Jan Hrouda

Německo vždy patřilo mezi země s tradiční pivní kulturou, země po desetiletí drží na přední příčky ve statistikách spotřeby piva na hlavu. Přesto ale po první půlce letošního roku pivovary mluví o obrovských ztrátách. Kvůli horšímu počasí zatratili Němci o pivo zájem, k tomu se přidala cenová válka. Prognózy předpovídají další propad.

Spotřeba piva za prvních šest měsíců letošního roku klesla o téměř dva miliony hektolitrů. To představuje propad o pět procent, nejhorší za více než dvacet let. „Horší už to být nemohlo,“ řekl deníku Die Welt Michael Huber z pivovaru Veltins. Pivovary od začátku roku nepřestaly prodělávat, Huber mluví o „zdrcujících“ ztrátách.

Jedním z důvodů krize 1330 německých pivovarů je nezvykle chladné a deštivé počasí. „Počasí je náš nejlepší prodavač,“ prohlásil prezident Německého svazu pivovarů Hans-Georg Eils. Jistou záplatu přinesly až první dva červencové týdny, kdy tržby díky pěkném počasí raketově stouply.

Podle pivovarů už ale sebelepší léto celý rok nezachrání. „Dosavadní ztráty už nelze zahladit,“ uvedl Huber. „Zásadní oživení nelze očekávat.“

Obzvláště silně jsou krizí zasaženy ty pivovary, které vyrábějí v Německu populární mixy piv s limonádami. Zatímco celý trh s pivními nápoji spadl o pět procent, prodeje pivních mixů klesly o 13,5 procenta. To zasáhlo především již zmíněný Veltins a jednu z nejrozšířenějších německých značek Beck. Pivovar patřící světové pivní jedničce AnheuserBusch-Inbev podle expertů v první půlce roku snížil výstav o osm procent.

Růst prodejů hlásí jako jediný z větších hráčů pouze pivovar Warsteiner. Šéfka firmy Catharina Cramerová se netají tím, že za to může agresivní cenová politiky. Té se pokoušely přizpůsobit i další značky. Podle analytické společnosti GfK se letos skoro 70 procent piva prodalo ve slevových akcích. Prezident pivovarnického svazu Eils proto mluví o „zničující cenové válce“.

Se slevami je ale nyní konec. Plošné zdražení nedávno oznámily velké značky jako Radeberger či Bitburger. Beck či Veltins zdražily už na začátku roku. Podle Hubera se tím jeho pivovar vědomě připravil o část výstavu, z dlouhodobého pohledu je zdražení krok správným směrem. „Branži dobíhá demografický vývoj,“ vysvětlil.

Nastupující generace totiž podle průzkumu holdují pivu mnohem méně než dříve, trh se kvůli tomu ročně zmenší až o deset milionů hektolitrů, odhaduje Huber. AnheuserBusch-Inbev je ještě skeptičtější. „V příštích deseti až patnácti letech se německý trh s pivem ztenčí o dvacet milionů hektolitrů,“ uvedl Chris Cools, šéf německé pobočky pivovarnického gigantu.