Nový školní rok v nové škole. Soukromých přibyly desítky

Alternativní výukové metody. Nově vznikající soukromé školy stavějí především na moderníchvýukových metodách a alternativním přístupu k dětem.

Alternativní výukové metody. Nově vznikající soukromé školy stavějí především na moderníchvýukových metodách a alternativním přístupu k dětem. Zdroj: profimedia

Privátní základní školy vybírají několik tisíc měsíčně na školném, poptávka je přesto velká.

Prvního září otevírá své dveře 41 nových soukromých základních škol s kapacitou přes 2600 dětí. Soukromých základních škol tak přibývá rychleji než dřív.

V předchozím školním roce jich fungovalo v Česku 137 a chodilo do nich zhruba 9500 dětí. V privátní škole se tedy učilo zhruba procento všech školou povinných dětí.

Z velké části jsou to školy s alternativními přístupy k výuce. „Zájem rodičů o soukromé základní školy je podle mě daný zčásti tím, že veřejné školy jsou přeplněné. Je zřejmé, že rodiče začali hledat alternativu nejen v mateřských školách, kde to bylo jednodušší,“ říká Ilona Kydlíčková, předsedkyně občanského sdružení, které ode dneška provozuje novou dvojjazyčnou základní školu Petrklíč v Radotíně. Ta navazuje na několik let fungující soukromou školku.

Nově otevírané soukromé základky jsou spíše menší, nanejvýš pro 200 žáků. Jsou mezi nimi malé školy o jediné třídě.
Nejmenší je prozatím škola v Praze 4 pro deset žáků, která vyučuje přístupem montessori.

Jednou z těch větších je soukromá brněnská laboratorní škola Labyrinth, která spolupracuje s Masarykovou univerzitou. Ta má ambice ukázat a šířit možnosti moderních přístupů k výuce.

Podle jejího ředitele Břetislava Svozila je vyšší poptávka po soukromých školách přirozená. „Dorostla silná generace rodičů, kteří mají zahraniční zkušenosti a mají představy, jak by školství mělo vypadat,“ říká Svozil. „Mám obavu, že pokud ten trend bude pokračovat, může v budoucnu snižovat kvalitu veřejného školství.“

Další tři nové školy k jedné stávající přidává také společnost Scio. Základem Scio škol je respektování jedinečnosti dítěte, každé si sestavuje vlastní individuální plán učení. Zakladatel společnosti Scio Ondřej Šteffl říká, že na začátku byla poptávka samotných rodičů. Ta neutuchá. „Zatím to vypadá, že ani letošní rozšíření nestačí a že rodiče mají zájem o otevření škol také v dalších městech,“ uvedl Šteffl.

Soukromé základní školy získávají státní příspěvek, který se může po roce fungování a splnění požadavků ministerstva přiblížit k dotacím pro veřejné školy. Kromě toho vybírají školné obvykle mezi čtyřmi a osmi tisíci měsíčně za žáka.

„Osobně nejsem příznivcem zakládání soukromých škol. Není systémové, aby vznikala nová a nová zařízení,“ řekla před časem regionálnímu Deníku ministryně Kateřina Valachová. Opakovaně zdůrazňuje, že by chtěla zlepšit kvalitu veřejných škol tak, aby se k soukromým alternativám uchylovalo méně rodičů.

Dětem začal školní rok. Kdy se dočkají vysvědčení a kdy prázdnin? Více zde >>>