Obchodní centra: úspěšná rostou, problémová se dál propadají

Galerie Fenix

Galerie Fenix Zdroj: Foto E15 Eduard Erben

V Česku letos nebude otevřeno žádné velké obchodní centrum. Majitelé těch stávajících, mezi nimiž jsou nezřídka významní zahraniční developeři, se soustředí na rekonstrukce prostor a osvěžení nabídky. Podobný trend vládne i ve světě.

Velkou vlnu přestaveb starších objektů očekává v nejbližší budoucnosti generální ředitel společnosti Multi Corporation, která patří k předním světovým retailovým developerům, Glenn Aaronson: „Nepotřebujeme další lokality. Lidé nechtějí nová nákupní centra, chtějí jen, aby ta starší byla lepší.“
Do přestaveb se chystá investovat německá společnost ECE, která vlastní brněnskou Galerii Vaňkovka a spolu s firmou Unibail Rodamco vybudovala pražské Arkády Pankrác. „ECE už není jen developer, je také investor a správce nemovitostí. Rámec naší činnosti se časem mění,“ zdůrazňuje zástupce šéfa developmentu ECE Josip Kardun.

ECE založila tento měsíc realitní fond orientovaný na investice do dokončených nákupních center v Evropě. Jednou z prvních akvizic je tuzemské centrum Olympia Brno a v regionu střední Evropy počítá s dalšími nákupy. V Německu teď ECE kupuje tři objekty, v nichž sídlí obchodní domy Karstadt. Jeden z nich ve městě Mainz se chystá přestavět na nové nákupní centrum.

Společnost Unibail-Rodamco, která aktuálně přistavuje další obchodní pasáže v Centru Černý Most, předpovídá ještě další rozevírání nůžek mezi úspěšnými a problémovými projekty, a to i v souvislosti s pokračujícím přesunem nakupujících na internet. „Obchodníci si budou čím dál víc vybírat a přesouvat se z béčkových a céčkových lokalit do velkých obchodních center,“ míní generální ředitel Unibail-Rodamco Guillaume Poitrinal. Jeho firma se teď soustředí na vylepšení interiérů a zatraktivnění nabídky obchodů, například mixem dražších značek s běžnými levnějšími řetězci.