Obchodníci vyčíslili krádeže vozíků na miliony

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Euro Jan Rasch

Z odstavných ploch u tuzemských supermarketů a hypermarketů se ročně ztratí až tisíce nákupních vozíků. Škody obchodníci vyčíslili na několik milionů korun, do moderních systémů zabezpečení vozíků ale zatím neinvestují.

Nákupní vozíky často z rozmaru kradou výrostci, někteří lidé si v nich odvezou nákup domů a nákupní vozík pak nechají pohozený na ulici, anebo jej využijí v domácnosti. Ve sběrnách končí jen zlomek ztracených vozíků.

Velké obchodní řetězce mají v tuzemských prodejnách až desítky tisíc nákupních vozíků a jejich roční ztráty činí několik procent. Například společnost Globus, která v Česku provozuje 15 hypermarketů, každý rok přijde v průměru o přibližně 400 nákupních vozíků. „Počty odcizených vozíků se liší dle jednotlivých regionů. Jedná se převážně o běžné kovové nákupní vozíky, jejichž pořizovací cena se pohybuje kolem 3500 korun,“ řekl ČTK mluvčí hypermarketů Globus Libor Tomáš.

Obchodní řetězec Billa vypočítal, že kvůli ztrátám nákupních vozíků mu ročně vznikne škoda za několik stovek tisíc korun. „Vozíky jsou stále oblíbeným terčem zlodějů, ročně se jich u nás ztratí deset až 20 procent. Zhruba jednou za tři měsíce je proto na všech filiálkách doplňujeme,“ uvedl mluvčí supermarketů Billa Gabriela Bechyňská. Se ztrátami vozíků se potýkají také hypermarkety Kaufland. „Nemůžeme ovšem potvrdit, že by číslo odcizených vozíků rostlo, spíše je v posledních letech stejné. Naše společnost navíc postupně pořizuje vozíky pro své zákazníky nové a moderní,“ podotkl mluvčí Kauflandu Michael Šperl.

Někde se ročně ztratí polovina vozíků

Nákupní vozíky v Hněvotíně u Olomouce vyrábí společnosti Wanzl. Ředitel firmy Wanzl Roman Adami řekl, že výše ztrát vozíků se u každého supermarketu či hypermarketu liší. „U některých prodejen se ročně ztratí pět procent vozíků, zároveň ale existují prodejny, kde se jich ztratí polovina. Záleží především na umístění prodejny a sociálním složení obyvatelstva v dané lokalitě,“ uvedl.

Za jeden nový nákupní vozík obchodníci zaplatí několik tisíc korun. „Z jejich ztrát jako výrobci radost rozhodně nemáme, protože obchodníci kvůli tomu ztrácejí zájem o kvalitnější vozíky a raději nakupují levnější zboží z Číny,“ upozornil Adami, podle kterého přesto za poslední dva roky hodně obchodních řetězců přestalo preferovat levné vozíky vyrobené v Číně a raději si připlatí za kvalitu. „Ve finále je to pro ně díky nižším nákladům na servis výhodnější,“ podotkl.