Pito znal každý řidič. Nyní se vrací zpět

pivo, Pito

pivo, Pito Zdroj: pivovar Samson

Počátek 70. let přinesl v tehdejším socialistickém Československu prudký nárůst počtu osobních vozů. S rostoucím zájmem Čechů – tradičních pijáků piva – o automobilismus dospěli tehdejší soudruzi k názoru, že je třeba omezit počet těch, kteří sedají za volant s alkoholem v krvi. Pivovarníci tak dostali úkol vyvinout nealkoholický nápoj na bázi piva. Do práce se zapojili i experti z tehdejších Jihočeských pivovarů v Českých Budějovicích a na konci snah bylo nealkoholické pivo s názvem Pito.

Pojmenování vzniklo jako složenina první slabiky slova pivo a poslední slabiky slova auto. Do Československa se tak nealkoholické pivo dostalo tři desítky let od jeho poválečného vzniku ve Švýcarsku a Německu, byť první náznaky výroby nealko piva se objevily v období prohibice ve dvacátých a třicátých letech minulého století v USA.

Pito v sedmdesátých letech vyrábělo několik pivovarů, nejen českobudějovický Samson. V roce 1975 se jej vyrobily tři tisíce hektolitrů, o pět let později to bylo již čtrnáctkrát více. Pito se stalo označením pro celý segment nealkoholického piva. Výroba Pita se ale v Československu oproti zahraničí značně lišila. Proces kvašení byl přerušen už v rané fázi, takže při něm vzniklo jen zanedbatelné množství alkoholu. Tento postup se nazývá metoda řízeného kvašení, a dodnes se tak vyrábí většina běžných nealkoholických piv v Česku včetně Pita.

Čtěte také:

Radlery byly na českém trhu už před lety, chytly se až teď

Piva s limonádou míří už i do tuzemských výčepů

Po privatizacích v devadesátých letech zůstala značka Pito současnému Pivovaru Samson. Značka samotná to měla velmi nahnuté a na rok či dva se téměř přestala vyrábět. „Pivovar Samson se tenkrát stal jen regionálním pivem, vypadalo to všelijak. A my se ho snažíme vrátit tam, kde byl – Pito i celý pivovar,“ řekl deníku E15 obchodní ředitel Pivovaru Samson David Posekaný.

Spousta lidí má podle Posekaného značku Pito stále zažitou, byť sám uznává, že ještě před deseti patnácti lety byla problémem chuť, která neměla nic společného s pivem. Nyní má pivovar s téměř pohřbenou značkou nové plány a chce mu vrátit původní pozici. Dnešní Pito už nemá podle Posekaného svou recepturou nic společného s Pitem ze sedmdesátých let. Nejvýznamnější změnou je to, že se nám povedlo odstranit mladinovou chuť, která bývá v nealkoholických pivech díky řízenému kvašení přítomna. V loňském roce tak pivovar vyrobil čtyři tisíce hektolitrů Pita, letos hodlá produkci zdvojnásobit.

Výstav nealkoholického
piva značky PitoVýstav nealkoholického piva značky Pito

„Pokud mluvíme konkrétně o Pitu, říkáme lidem, že je to nealko pravým jménem a že je tu zpět a v nové síle,“ říká Posekaný. Samson to ale nebude mít jednoduché – trhu dominuje Birell z produkce tuzemské pivovarské jedničky, skupiny Prazdroj, který má podle dostupných údajů šedesátiprocentní podíl na trhu. Nahrávat ale může pivovaru trend posledních deseti let, kdy zájem o nealko piva stoupá.

„Prvním důvodem je zavedení bodového systému hodnocení řidičů, kteří se snaží vyhnout zbytečným bodům,“ řekl výkonný ředitel Svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý. Druhá příčina spočívá v tom, že již deset a více let stoupají pracovní nároky na zaměstnance a zvyšuje se i počet lidí dojíždějících do práce autem. Za třetí pak obecně ubývá tradičních pijáků piva a naopak stále dorůstají nové generace, u níž patří k bontonu dát si alkoholické pivo či jiný nápoj až večer, a nikoli přes den.

Po privatizacích v 90. letech zůstala značka
Pito Pivovaru Samson. Ten se snaží vrátit jí předchozí slávuPo privatizacích v 90. letech zůstala značka Pito Pivovaru Samson. Ten se snaží vrátit jí předchozí slávu | pivovar Samson

Nealkoholickému pivu se daří i v době krize

Pivovarský trh v tuzemsku byl jedním z těch, který značně pocítil vliv hospodářské krize, zejména snahu lidí šetřit i snížený počet turistů mířících do Česka. V roce 2009 se celková výroba piva v Česku propadla o téměř šest procent, o rok později pak dokonce o 8,6 procenta. Naopak výroba nealkoholického piva stagnovala či klesala výrazně nižším tempem. Loni dosáhla tuzemská produkce nealko piva 581 tisíc hektolitrů, což je nejvíce od roku 2000 a zároveň čtyřnásobek toho, co před deseti lety. Na celkové produkci piva se nealko pivo podílí zhruba čtyřmi procenty. Cílem tuzemských výrobců je dostat se na pět procent, což je průměr Evropské unie. Při současné celkové spotřebě 15 milionů hektolitrů je podle Svazu pivovarů a sladoven reálná úroveň výroby 750 tisíc hektolitrů nealkoholického piva.

Výroba nealkoholického piva v ČeskuVýroba nealkoholického piva v Česku