Podnikové služby: 30 000 nových pracovních míst během 4 let
Pod pojmem sdílené podnikové služby si mnozí představí jen velký open space plný telefonistů, kteří prodávají finanční služby nebo poskytují telefonickou podporu. Realita je však zcela odlišná. Z českých center se pro zákazníky po celém světě poskytují služby v oblastech podnikových procesů, jako jsou finance, personalistika, IT, komunikace, marketing, podpora zákazníků či vývoj a výzkum. „Jde o kvalifikovanou práci, při níž jsou důležité jak expertní znalosti, tak i dobrá jazyková vybavenost. Dle našich statistik má až 73 % zaměstnanců center podnikových služeb vysokoškolské vzdělání,“ říká Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, která sdružuje firmy z oboru. Šanci získat v tomto segmentu dobrou práci přitom nemají jen zkušení zaměstnanci, ale i absolventi vysokých škol. Ovšem jen takoví, kteří skvěle ovládají cizí jazyky. Angličtina je brána jako standard, výhodou je znalost jiných evropských jazyků. Důvody jsou jasné: valná většina center obstarává klienty ze západní Evropy, výjimkou však nejsou ani klienti z jihoamerických či blízkovýchodních zemí.
Ohrozí boom nedostatek lidí?
Česká republika nyní stojí v centru pozornosti investorů, kteří přemýšlí o vhodném umístění svého centra služeb - dle prestižního žebříčku Tholon Top 100 outsourcingových destinací je Praha dokonce 3. a Brno 6. nejpopulárnější evropskou lokalitou. Je tomu zejména kvůli stabilní politické i ekonomické situaci, dobré infrastruktuře a v neposlední řadě kvalitním lidským zdrojům. „V několika příštích letech vznikne v našem segmentu 30 000 nových pracovních míst. Ke vstupu do ČR se nechystají jen noví investoři, ale expanzi plánují i stávající zasídlené firmy,“ komentuje Jonathan Appleton. Kde však tyto lidi vzít? Má ČR dostatek talentů? Bezpochyby ano, ale stále mají mezery ve znalostech technologií a jazyků. I z toho důvodu celkem 43 % všech zaměstnanců tvoří cizinci.
PR |
Nábor cizích talentů komplikuje dlouhý proces imigrace
V současnosti jsou však proces imigrace a doba potřebná k získání pracovních povolení a povolení k dlouhodobému pobytu výrazně delší, než by podnikový sektor potřeboval. Výsledkem toho je, že Česká republika přichází o obchodní příležitosti v odhadovaném rozsahu 10 až 15 milionů dolarů ročně. „Myslím, že česká vláda by měla začít úžeji spolupracovat s představiteli segmentu a celý proces náboru zahraničních talentů zjednodušit. Máme celou řadu námětů,“ říká Jonathan Appleton. Členové ABSL by například uvítali zrychlení registrace na Ministerstvu vnitra po příjezdu kandidátů do České republiky a omezení pravidla 30 dní, po nichž je pozice otevřena pro zahraniční nábor. Samozřejmě v případech, kdy je jasné, že je zde nulová nebo velmi omezená možnost získat české kandidáty. Důležité však je i zjednodušení požadavku na potvrzení o ubytování a akceptace dočasných řešení, jako například hotelů, neboť na úplném počátku procesu je pro kandidáty i zaměstnavatele velmi komplikované sjednat dlouhodobou nájemní smlouvu.
Statisíce na zaškolení nových zaměstnanců
Aby si Česká republika dokázala udržet své vedoucí postavení v sektoru globálního outsourcingu, potřebuje také lépe sladit potřeby zaměstnavatelů se vzdělávacími programy středních a vysokých škol. Centra dnes musí nové zaměstnance, kteří se zhruba ze 70 % rekrutují z absolventů škol, nejprve dovzdělat a zaškolit. Znamená to, že musí investovat významné množství času – průměrně 3 – 6 měsíců - a úsilí, aby kompenzovaly mezery v jejich znalostech a schopnostech. Na zaučení nového zaměstnance jsou pak vynakládány vysoké náklady, které se počítají v řádech statisíců korun. ABSL se proto nyní snaží navázat konstruktivní diskuzi se školami, nabídnout jim podporu v podobě lektorů, stáží, ale i návrhů na úpravu studijních plánů a materiálů.
konference ABSL |
„Chceme zajistit skutečnou konkurenceschopnost České republiky a zabránit tomu, aby zahraniční investice byly realizovány namísto u nás u našich konkurentů. Máme přece zájem o rozvoj segmentu, který přináší vysokou přidanou hodnotu,“ říká na závěr Jonathan Appleton s tím, že trendy oboru podnikových služeb budou hlavním tématem výroční konference ABSL, která se uskuteční 17.-18. října v Praze. Vedle témat z oblasti lidských zdrojů, robotiky a automatizace, potenciálu jednotlivých lokalit či globálních trendů v oblasti outsourcingu budou mít účastníci možnost setkat se s čelními představiteli segmentu podnikových služeb, zástupci vlády, zahraničními investory a experty na výše uvedená témata.