Poláci koupili českou a slovenskou TNT Post za 720 milionů korun

Jedna z největších tuzemských poštovních společností, TNT Post ČR, je na prodej. Nizozemský vlastník se rozhodl firmu, která je konkurentem České pošty, prodat, nebo najít partnera ke spolupráci.

Jedna z největších tuzemských poštovních společností, TNT Post ČR, je na prodej. Nizozemský vlastník se rozhodl firmu, která je konkurentem České pošty, prodat, nebo najít partnera ke spolupráci. Zdroj: TNT Post

Polská firma ID Marketing koupila jednu z největších poštovních firem v Česku - TNT Post. K tomu přibrala i slovenskou pobočku a celková cena transakce dosáhla přibližně 30 milionů eur (cca 720 milionů korun), což z ní dělá třetí největší polskou investici v těchto zemích.

„V České republice a na Slovensku máme více než 50procentní podíl na trhu zásilek bez adresy,“ řekl E15 předseda společnosti ID Marketing Jarosław Zawadzki s tím, že v příštích letech firma plánuje expandovat i na trh adresných zásilek.

O prodeji české a slovenské TNT Post se spekulovalo dlouho, mezi údajnými zájemci měla být i Česká pošta. K tomu již dříve mluvčí nizozemské skupiny TNT Post Daphne Andriesse sdělila, že důvodem plánovaného prodeje je realizace nové strategie. „Součástí této vize je, že naše evropské poštovní aktivity se budou soustředit na adresnou distribuci ve velkých zemích, kde má TNT Post silné postavení na trhu - Německo, Velká Británie a Itálie. V jiných oblastech se zaměříme na realizaci poštovních služeb prostřednictvím užitečného partnerství nebo prodej,“ uvedla pro ČTK.

TNT Post má v Česku a na Slovensku dohromady 21 poboček a téměř devět tisíc distributorů. V Polsku má společnost ID Marketing 49 poboček a čtyři tisíce distributorů.

TNT Post poskytuje poštovní služby zejména v doručování reklamních letáků, ale i zásilek do schránek domácností. TNT Post se chtěla stát významným konkurentem České posty v doručování zásilek. Po otevření poštovního trhu slibovala, že by lidé mohli jejím prostřednictvím posílat zásilky výrazně levněji.

Firma podle výročních zpráv v obchodním rejstříku vykázala za poslední dva roky, 2008 a 2009, celkovou ztrátu 105 milionů korun. V závěru minulého roku navíc měla záporný vlastní kapitál 13,5 milionu korun. Tržby jí loni klesly o čtvrtinu na 394,5 milionu korun. Podle zástupců firmy může za špatné hospodářské výsledky hospodářská krize.