Pomazánkové máslo z pultů jen tak nezmizí | E15.cz

Pomazánkové máslo z pultů jen tak nezmizí

Pomazánkové máslo
Pomazánkové máslo
• 
ZDROJ: profimedia.cz
Dušan Kütner

Dušan Kütner

Tuzemští výrobci pomazánkového másla ve čtvrtek prohráli u Evropského soudního dvora jednu z hlavních bitev o právo tento název používat, věří ale, že celou válku ještě stále mohou vyhrát. Výrobky označené jako pomazánkové máslo tak zřejmě ještě několik měsíců bude možné v regálech obchodů nalézt. Mezitím se budou mlékárny snažit verdikt zvrátit.

„Rozhodnutí je jedním z mnoha případů, kdy uvedení české legislativy do souladu s evropskou normou jde proti zájmu českých spotřebitelů. Změna bude navíc finančně značně nákladná. Jen výměna obalů bude stát výrobce řádově miliony,“ uvedl v prohlášení největší tuzemský producent sporného výrobku, Choceňská mlékárna. Podle Potravinářské komory mělo dostat pomazánkové máslo výjimku, na základě které je možné v EU používat například název burákové máslo.

Šance mají výrobci dvě. První spočívá v prozkoumání oficiálního rozsudku soudu, který zatím výrobci nemají k dispozici, zda připouští odvolání. Pokud ne, bude muset stát změnit vyhlášku o požadavcích na mléko a mléčné výrobky, neboť užívání názvu povoluje. Teprve poté budou muset skutečně změnit název výrobku, který se v Česku vyrábí téměř čtyřicet let.

Druhou možností je žádost o zapsání pomazánkového másla na seznam zaručených tradičních specialit EU, která už leží u Evropské komise od prosince roku 2010. Úřad ji ale zatím nezveřejnil, a nezačala tak ani půlroční lhůta pro podání případných námitek. „Šance pro zaručenou tradiční specialitu stále není uzavřena,“ podotkl ředitel Choceňské mlékárny Petr Marek.

Čtěte také:

Po marmeládě zakázala EU i název „pomazánkové máslo“

Evropská komise zažaluje Česko kvůli pomazánkovému máslu

Hamé jde do boje za českou marmeládu

Případné konkrétní ztráty je podle šéfa Českomoravského svazu mlékárenského Jiřího Kopáčka zatím těžké vyčíslit. Pokud výrobci neuspějí, budou se muset čtyři tuzemští výrobci domluvit na novém názvu pro výrobek. „Věc, kterou nyní nedokážeme posoudit, je ztráta zájmu spotřebitelů. S jiným názvem není zaručeno, že si výrobek koupí,“ řekl deníku E15 Kopáček.

Zkušenosti z dřívějšího obdobného, devět let starého případu kolem přejmenování rumu na tuzemák ale naznačují, že lidé by nemuseli zareagovat výrazně negativně. „Nějaký významný pokles prodejů, který by se dal přičíst změně názvu, jsme nezaznamenali,“ řekl deníku E15 mluvčí Stocku Plzeň Jiří Janoušek.

Tři „oběti“ legislativy EU

» rum – v Česku se tradičně vyráběl z melasového či obilného lihu, v EU i ve světě se jako rum označuje pouze destilát z cukrové třtiny. V ČR se nyní používá název „tuzemák“

» marmeláda – v EU se název používá jen pro výrobky z citrusových plodů, v Česku i pro produkty z jahod či meruněk. Hamé letos se snahou zapsat jahodovou, meruňkovou a lineckou marmeládu mezi tradiční speciality neuspělo

» pomazánkové máslo – máslo má mít podle EU minimálně 80 procent mléčného tuku, to pomazánkové má pouze 33 procent

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.