Pošta: Podmínky pro franšízy budou ekonomicky atraktivnější

Venkovská pobočka České pošty

Venkovská pobočka České pošty Zdroj: David Vagaday

Česká pošta chce změnit parametry fungování svých poboček po převodu na franšízy. Měly by se zvýšit marže, aby byl koncept pro provozovatele ekonomicky atraktivnější. Dosud funguje jako franšíza v rámci projektu Pošta Partner 52 poboček a 85 výdejních míst z celkem 3216 poboček České pošty. Po pondělním jednání vedení pošty se Svazem měst a obcí to uvedla mluvčí pošty Marta Selicharová.

Pošta se dohodla se svazem na pokračování spolupráce. To mimo jiné znamená, že bude informovat starosty o připravovaném jednání o změně formy poštovní obsluhy v rámci projektu Pošta Partner půl roku dopředu nebo že se žádná pošta nezmění na franšízu bez souhlasu starosty. Svaz měst chce naopak poštu podpořit v její snaze získat od státu alespoň část z 1,8 miliardy korun vynakládaných na univerzální službu. Úhradu má zajistit připravovaná novela poštovního zákona.

„Pro obce je důležité zachování pobočkové sítě a zejména pak služeb v současné podobě. Kroky k novele zákona o poštovních službách, které jednoznačně nastaví další fungování pobočkové sítě, pak považujeme za velmi potřebné,“ uvedl místopředseda svazu Josef Bezdíček.

Babiš versus Chovanec

Pošta se stala nedávno předmětem sporu mezi ministrem vnitra Milanem Chovancem (ČSSD) a ministrem financí Andrejem Babišem (ANO). Neshodli se na zastavení transformace podniku na akciovou společnost i na tom, jestli má pošta dostávat dotace od státu.

V sousedním Rakousku je například 1894 pošt nebo obslužných míst, z toho jen 535 provozuje rakouská pošta. Zbytek provozují smluvní partneři. Pošty tak fungují například v obchodech, čerpacích stanicích, trafikách, obecních úřadech, lékárnách, turistických infocentrech a řadě dalších míst.