Praha Asiaty táhne. Čínští turisté v Pařížské porážejí už i Rusy

Luxusní obchody v Pařížské ulici

Luxusní obchody v Pařížské ulici Zdroj: e15 - Anna Vackova

Pařížská ulice, nejluxusnější nákupní třída ve střední Evropě, čím dál více žije z asijských turistů a Číňanů zvláště. Nejsmělejší odhady mluví o tom, že z Číny nyní pochází až 30 procent zákazníků této pražské lokality. A bude jich přibývat, vyplývá z nejnovější studie poradenské společnosti JLL.

„Nárůst počtu čínských turistů je obrovský. Hodně obchodů v Pařížské kvůli tomu najímá čínsky mluvící prodavače,“ uvedl šéf výzkumného oddělení JLL Ondřej Novotný. Zatímco v roce 2005 podle údajů JLL přijelo ročně do české metropole 12 tisíc návštěvníků z Číny, loni jich už bylo kolem stovky tisíc.

Čínští turisté navíc většinou pochází z bohatší části společnosti, takže jejich průměrná jednotlivá útrata je již větší než u Rusů.
Státní agentura CzechTourism odhaduje, že letos tržby od Číňanů v tuzemsku překročí dvě miliardy korun. To jsou sice jen tři procenta z celkových turistických útrat, přesto je to výrazný růst. Ještě nedávno byly totiž výdaje čínských návštěvníků v České republice téměř na nule.

Přísunu asijských turistů napomáhá také přímá letecká linka do korejského Soulu, která funguje od loňského roku. „Korejští turisté tak Prahu využívají jako vstupní bránu do dalších středoevropských lokalit,“ poznamenal analytik Novotný.

Za nejlepší lokality se platí draze
Z nejrychleji rostoucích retailových značek na evropském trhu nechybí v Praze žádná. V případě první dvacítky nejčastěji zastoupených značek na evropských obchodních třídách v české metropoli nenajdou zákazníci jen tři. Majitelé domů v prémiových lokalitách typu Pařížské, ulice Na Příkopě a spodní části Václavského náměstí jsou si atraktivity svých nemovitostí vědomi a žádají vyšší nájemné. To se podle JLL pohybuje u standardních obchodů kolem 180 eur za metr čtvereční a měsíc. Ve výjimečných případech se může vyšplhat až nad 200 eur.

Počet turistů přijíždějících do Prahy se od roku 2000 zdvojnásobil. A právě turistika má lví podíl na tom, že se Praha vyhoupla do první desítky nejatraktivnějších měst pro maloobchodní značky v Evropě. V žebříčku, který sestavila JLL, se tuzemská metropole umístila na devátém místě. Výš se žádné středoevropské město nedostalo. A to ani Vídeň.

Ve srovnání s nejvyspělejšími trhy typu Londýna, Milána nebo Paříže patří Praha stále mezi rozvíjející se trhy. „Pro maloobchodníky, kteří jsou již dobře etablováni na vyspělých trzích a hledají další možnosti expanze, představuje Praha lákavou příležitost,“ říká Sylvie Samadi, šéfová maloobchodních nemovitostí v JLL.