Praha vyhlásí soutěž na mobiliář, JCDecaux navzdory

Mobiliář na letišti

Mobiliář na letišti Zdroj: JCD

Spor mezi pražským magistrátem a společností JCDecaux o výhodnosti smlouvy na pořizování zastávek či laviček a prodeje reklamní plochy na nich se blíží podle všeho k bouřlivému finále. Pražský magistrát na začátku příštího roku vypíše architektonickou soutěž na podobu městského mobiliáře, tedy zastávek MHD, laviček či třeba odpadních košů. Ten od roku 1994 buduje a spravuje firma JCDecaux.

„Po vypsání tendru začneme jednat se společností JCDecaux. Buď se dohodneme a smlouva bude pro město výhodnější, nebo smlouvu ukončíme,“ řekla deníku E15 primátorka Adriana Krnáčová.

Magistrátu vadí zejména dvě věci. První je podle primátorky nestandardní délka smlouvy uzavřené na 25 let. Druhou fakt, že se během této doby nezvyšují příjmy města od JCDecaux z prodeje reklamních ploch na mobiliáři. Stále činí deset milionů korun ročně. Právo prodávat tuto reklamu získala právě JCDecaux výměnou za povinnost do mobiliáře investovat vlastní peníze.

Firma námitky o nevýhodnosti smlouvy důrazně odmítá. Dlouholetost smlouvy je podle šéfa firmy Pavla Slabého obvyklá i v dalších evropských městech. V červenci například v Kodani vyhrála sesterská firma smlouvu na 15 let. „V případě budování městského mobiliáře se smlouvy vždy uzavírají s mnohaletou dobou platnosti, protože jinak nelze tak rozsáhlou investici standardně financovat,“ tvrdí.

„JCDecaux celý mobiliář vybudovala, spravuje ho, každodenně udržuje, čistí či odstraňuje následky vandalismu. To představuje investice v řádech stovek milionů korun,“ dodává. Podle výročních zpráv přitom JCDecaux inkasovala v roce 2005 za prodej reklamy 173 milionů korun, o rok později to bylo ještě o šest milionů více. Loni částka stoupla na 190 milionů.

Před deseti lety ale firma dosáhla zisku 58 a v následujícím roce 49 milionů korun čistého. V posledních třech letech výsledky padají – v roce 2012 činil zisk 34 milionů, předloni to byla desetina této částky a loni se firma propadla dokonce do ztráty 1,4 milionu. V extrémním případě by se přitom město mohlo ocitnout i bez zastávek a laviček. Firma totiž tvrdí, že pokud by v novém tendru nevyhrála, je povinna svůj dosavadní mobiliář odstranit.

„Pokud by to udělali, byl by to fakticky konec jejich podnikatelských aktivit v Česku,“ kontruje Krnáčová. „Dokonce si myslím, že by město získalo soudní opatření, které by zakázalo zastávky takříkajíc odřezat,“ míní.

Po Praze na kolech
V desítkách evropských měst již fungují projekty veřejného půjčování kol zaštítěné radnicemi neboli bikesharing. V Praze zatím podobná služba funguje pouze na principu občanského sdružení Rekola. Magistrát nyní vybírá firmu, která by projekt provozovala, spustit jej chce v roce 2017. Původní odhady hovoří o prvotních nákladech 50 milionů korun do tisícovky kol a 150 stanovišť. Sám provoz by měl stát deset milionů ročně. O zakázku má zájem i JCDecaux, která své služby nabízela již dříve, i kvůli sporům ale bezvýsledně. Do tendru se ale podle šéfa firmy hodlá přihlásit.

Bohumil Pečinka: Citlivost přeregulovaného byznysu