Příhraniční nákupy kvetou, ven jezdí překvapivě hlavně bohatí Češi

nákup, supermarket

nákup, supermarket Zdroj: profimedia.cz

Příhraniční obchodní turistika kvete.Téměř každá desátá česká domácnost jezdí alespoň občas nakupovat do zahraničí a tři procenta českých domácností nakupují v zahraničí pravidelně. Podle výsledků studie Incoma Shopping Monitor 2013 jde ovšem o výrazně regionální záležitost.

Zatímco z okresů přímo sousedících s Německem jezdí do zahraničí pravidelně nakupovat sedm procent domácností, v polském pohraničí už jsou to jen tři procenta a ve středočeském kraji nebo v Praze se takové domácnosti prakticky nevyskytují.

Do zahraničí na pravidelné nákupy nejezdí žádní chudáci. Nadprůměrně tam pravidelně nakupují lidé ve věku 46 až 60 let, s vysokoškolským vzděláním nebo maturitou, a s vyšším příjmem. Tito zákazníci žijí často ve městě o velikosti 50 tisíc až 100 tisíc obyvatel, vlastní rodinný dům, v jejich domácnosti už nejsou nezletilé děti, a tvrdí, že jejich nákupní chování při výběru potravin není příliš ovlivněno krizí.

Pravidelní zákazníci nakupují v zahraničí převážně zboží za běžnou cenu; kromě celkově nižší cenové úrovně zboží je totiž do zahraničních prodejen láká také lepší kvalita zboží a širší výběr ve srovnání s českými obchody, nezanedbatelnou roli hraje také lepší nákupní prostředí a přístup prodavačů.

Struktura nákupů Čechů v zahraničí za poslední rok

Struktura nákupů v zahraničí v roce 2012Struktura nákupů v zahraničí v roce 2012|Incoma

Zdroj: Incoma

Více než polovina z těch, kteří nakupují v zahraničí, jezdí do sousedního Německa, a jen o něco méně nakupuje v Polsku. Německo přitahuje kombinací kvalitnějšího zboží a nižší cenové úrovně, v případě Polska výrazně převládá cenový aspekt. Lidé jezdí nakupovat i do Rakouska nebo na Slovensko, obliba těchto dvou zemí je ovšem výrazně nižší. Ze vzdálenějších zemí je pro Čechy zajímavá Itálie a Velká Británie.

V minulém roce nakoupili čeští zákazníci v cizině nejčastěji potraviny a oděvy. Silnou pozici má ale také nákup drogerie, parfumerie a obuvi. Při nákupech v Německu si Češi nejčastěji odvážejí oděvy a rychloobrátkového zboží (potravin, drogerie a parfumerie). V Polsku je situace podobná; k oděvům a rychloobrátkovému zboží se tu ovšem přidává ještě nákup obuvi. V Rakousku se nakupují především potraviny, s odstupem následují oděvy, drogerie a parfumerii.

dTest: Brožura pomáhá vyvracet omyly spotřebitelů