Racio je podnik, který přilákal Čechy k „jedlému polystyrenu“

Široký sortiment. Racio nabízí čtyři desítky různých produktů

Široký sortiment. Racio nabízí čtyři desítky různých produktů Zdroj: Michael Tomes, E15

Široký sortiment. Racio nabízí čtyři desítky různých produktů
Široký sortiment. Racio nabízí čtyři desítky různých produktů
Široký sortiment. Racio nabízí čtyři desítky různých produktů
Otec zakladatel. Oldřich Darmovzal založil podnik před 25 lety
5
Fotogalerie
Češi prosluli jako milovníci piva a vepřové pečeně s knedlíky. Přesto se v zemi daří i firmám vyrábějícím naprosto odlišné, zdravému životnímu stylu odpovídající potraviny. Jednou z nich je břeclavská společnost Racio. Ta po roce 1989 vsadila na takzvané pufované chleby přezdívané lidově „jedlý polystyren“.

Z firmy tísnící se v malé pekárně s jedinou linkou se během pětadvaceti let od založení stal jeden z největších výrobců cereálních výrobků s obratem 543 milionů korun. Zakladatel a spolumajitel firmy Oldřich Darmovzal se k výrobě hranatých a kulatých pufovaných chlebů dostal těsně před pádem komunistického režimu v Československu, jak zdůrazňuje, náhodou.

„Žádné snění nebo vidění, o kterém někteří úspěšní podnikatelé rádi mluví, jsem neměl. Původní profesí jsem totiž stavař,“ říká osmapadesátiletý absolvent brněnského VUT. Po absolutoriu v roce 1981 nastoupil do zemědělského družstva v Moravské Nové Vsi a ani několik dalších let to nevypadalo, že jednou bude spoluvlastnit fabriku na zdravou výživu s půlmiliardovým obratem. Měl pod sebou čtyři desítky lidí a pro družstvo s osmi stovkami členů zajišťovali stavební a rekonstrukční práce.

Za vším hledej Slušovice

Ve druhé polovině osmdesátých let ale nastala zásadní změna v pojetí toho, co mají zemědělská družstva dělat. Zasloužilo se o to zejména JZD Slušovice řízené tehdy nynějším senátorem Františkem Čubou. Ke své tradiční agrární výrobě totiž začala přibírat přidruženou výrobu, mnohdy na hony vzdálenou původnímu poslání družstva. Ve Slušovicích například vyráběli i osobní počítače.

Tak daleko ale v Moravské Nové Vsi nešli. Družstvo jen začalo pěstovat a zpracovávat cukrovou kukuřici. Na podzim roku 1988 pak na veletrhu SIAL v Paříži Darmovzal narazil na zcela nový typ výrobku, tedy onen „polystyren“. V té době byl již členem oddělení technického rozvoje, pod který přidružená výroba spadala, neboť jako jeden z mála uměl anglicky a mohl tak reprezentovat družstvo i v zahraničí.

S kolegou z Paříže přivezli pár vzorků, a protože se jim líbily, začali přemlouvat vedení. „To, že je výrobek perspektivní, jsem měl v hlavě už v družstvu. Byl to delikátní výrobek bez přídavků, konzervantů, ochucovadel a barviv, prostě čistá zrnina,“ říká Darmovzal. Argumentem pro výrobu bylo i to, že se dala zpracovat spousta zrnin, mezi jinými i pšenice, kterou pěstovali víceméně všichni, takže přísun suroviny pro výrobu byl jednoduchý.

Pufovaný chléb
V době nástupu „jedlého polystyrenu“ neexistoval pro tento výrobek český název. Racio proto začalo používat označení „pufovaný“ (z anglického puffed – odulý, opuchlý, nateklý). Vstupní výrobní surovinou je pšenice nebo rýže, která se zvlhčená dávkuje do expanzní formy pečicího stroje, kde dochází k odpaření vlhkosti, nabobtnání zrn a vytvarování korpusů chlebíčků. Zpočátku firma jako surovinu používala výhradně pšenici, dnes tvoří pouze pět procent. Osmdesát pět procent tvoří nyní rýže a deset kukuřice.

Revoluce plán málem smetla

Nakonec po několika měsících přesvědčili nejen šéfy, ale i státní banku a jeden z podniků zahraničního obchodu a získali příslib pro úvěr na nákup výrobní technologie od belgické firmy. Výrobní linka za vysokou částku dvaceti milionů korun měla dorazit v létě 1989. Její spuštění se pak plánovalo na konec roku, který se ovšem stal rokem revolučním. Během pár dnů se změnilo vedení družstva. Nastoupili potomci sedláků, kteří o půdu přišli nuceně v době kolektivizace v padesátých letech. Ti pro jinou než tradiční zemědělskou výrobu pochopení neměli a téměř ze dne na den rozhodli, že linka na pufované chleby se stavět nebude.

„Zemědělci prý mají dělat zásadně prvovýrobu, pěstovat obiloviny a produkovat maso a ovoce, maximálně tak ještě vypálit nějakou tu slivovici – ale výroba potravin? To ne,“ popisuje odmítnutí Darmovzal. Jenže nastal problém. Belgický partner se zrušením dodávky ochotně souhlasil, ovšem s jistým malým dodatkem, že kvůli částečné rozpracovanosti projektu je nutné zaplatit penále deset milionů korun.

„Tehdy jsem si říkal: Až revolučnímu představenstvu oznámím, že jsem úkol splnil, ale bude je to stát deset milionů a nebudou mít nic, tak budu první a poslední obětí sametové revoluce, protože mě pověsí na první meruňce,“ vzpomíná s pobavením Darmovzal.

Hospodářské výsledky společnosti Racio v letech 2010 až 2014Hospodářské výsledky společnosti Racio v letech 2010 až 2014 | E15

Zlatá Salima

Jenže co teď ? Družstvo v Moravské Nové Vsi o linku zájem nemělo stejně jako v další velká družstvech z okolí. Nakonec tedy padla myšlenka, že by do toho mohla jít část lidí z družstva samostatně. Původně se jednalo o pětici, která založila nové družstvo s již nynějším názvem Racio. Posléze počet klesl na dva – Darmovzala a Tomáše Nepraše, s nímž firmu vlastní dodnes. Výroba družstva Racio začala v červnu 1990. V té době rostl zájem o zdravou výživu, neboť se lidé již mohli inspirovat v obchodech s potravinami v zahraničí. První velký úspěch přišel o rok později, když za své výrobky Racio získalo ocenění Zlatá Salima na tehdy velice prestižním potravinářském veletrhu. „Tím se nám otevřely dveře ke všem tehdejším obchodníkům s potravinami,“ vzpomíná Darmovzal.

První čtyři roky firma fungovala v malých prostorách bývalé pekárny, kam se vešla jediná výrobní linka. Druhým zlomem tak bylo přestěhování výroby a firmy do bývalého břeclavského cukrovaru, honosné industriální budovy z roku 1860. A třetím významným zlomem bylo zahájení výroby biovýrobků, které nyní tvoří většinu portfolia. Další zásadní expanzí Racio prochází v posledních třech letech, kdy mu tržby stouply ze zhruba čtvrt miliardy ročně na více než dvojnásobek. Loňské tržby se meziročně zvýšily o 27 procent na 543 milionů. Hlavní důvodem je výrazný nárůst exportu, který v současné době tvoří téměř tři čtvrtiny produkce. Největšími odběrateli jsou nyní Německo, Velká Británie, Francie a Spojené státy, v nichž se firmě podařilo prorazit díky košer výrobkům. Od roku 2008 se slibně rozvíjel vývoz do Ruska, který dosáhl až pěti milionů korun ročně.

Racio se dokonce dostalo i do největšího ruského řetězce X5 či tamní Billy. Kvůli sankcím EU vůči Rusku a následným odvetným opatřením prezidenta Putina se ale loni vývoz zcela zastavil. A to i přesto, že zákazy dovozu se podobné zdravé výživy netýkají. „Problém byl v tom, že nášpartner se zabýval distribucí komodit, jako je olivový olej a některé luxusní potravinářské výrobky, které na indexu jsou. A když mu nefungoval hlavní obchod, tak se přestal zabývat i našimi výrobky,“ popisuje potíže Darmovzal.

Zájem investorů roste

V dlouhodobějším výhledu je pak otázkou, zda firma zůstane v rukou současných majitelů. Darmovzal oslaví kulaté šedesátiny přespříští rok, jeho parťák Nepraš ještě o rok dříve. Na to, že by podnik převzali potomci, to zatím nevypadá, i když například mladší Darmovzalův syn studuje ekonomii na pražské VŠE.

V poslední době navíc začali na dveře klepat investoři a zájemci o koupi Racia. „Od jisté doby, kdy se firma dostala nad nějakých 300 milionů obratu, už je velikostí zajímavá. Zkoušíme s nimi komunikovat, zkoumáme, jak si asi stojíme a co by obnášela hodnota firmy. Důchodový věk se blíží, takže testujeme, jak to asi vypadá,“ uzavírá.

Racio v datech
1990 — vznik družstva Racio se sídlem v Břeclavi
1991 — vítězství v soutěži Zlatá Salima
1992 — založení společnosti Racio
1994 — založení dceřiné společnosti Racio Slovakia
1994 — rekonstrukce nového sídla firmy
1998 — členství v asociaci výrobců privátních značek v USA
2000 — výrobkové portfolio čítá 40 produktů
2005 — certifikace výroby dle standardů ISO 9001:2000
2010 — zahájení výroby s Fair Trade certifikací
2012 — tržby z exportu překonaly tuzemské
2014 — tržby překonaly půl miliardy korun

Z podniku, který zaměstnává dvě stovky lidí, ročně vyexpedují
pět tisíc tun výrobků, 74 procent produkce jde na export,
zejména do Německa, Velké Británie, Francie či USA