Revoluční nástroj pro firmy. Bankovní identita vstupuje do nové, komerční fáze

Firmy dostanou do rukou revoluční nástroj

Firmy dostanou do rukou revoluční nástroj Zdroj: profimedia.cz

Od poloviny tohoto roku dostanou firmy do rukou revoluční nástroj, který umožní na internetu prodávat i ty produkty, kvůli nimž museli dříve zákazníci na pobočku nebo se složitě ověřovala jejich totožnost. Bankovní identita, která od začátku roku sloužila pro komunikaci se státem a třeba pro sčítání lidu, vstupuje v červnu do nové, komerční fáze. Začít využívat by ji mohla letos více než stovka soukromých společností.

Od června se lidé budou moci prokazovat svým bankovním účtem například u dodavatelů energií nebo pojišťoven. Postačí jim k tomu přístupové údaje do internetového bankovnictví. Do budoucna by si mohli takto nakupovat služby či uzavírat smlouvy třeba u operátorů, dopravců, ale i v kultuře, ve školství nebo v medicíně. Zapojit se mají postupně i různé e-shopy. „Máme smluvně potvrzeno přes čtyři desítky zájemců a řada dalších je před podpisem. Jednání probíhají s více než stovkou firem a každý den jich přibývá,“ říká člen představenstva společnosti Bankovní identita Jan Blažek.

E-COMMERCE SUMMIT 2021: Největší online e-commerce konference. Zjistěte víc >>>

Pod taktovkou bank

Tato akciová společnost sdružuje přední tuzemské banky. Skrze BankID, což je obchodní název služby pro komerční sektor, chce společnost propojit banky s podniky a institucemi. „Firmy mohou prostřednictvím BankID ztotožnit své současné i potenciální zákazníky. Mají tak stále aktualizované údaje o svých klientech a zároveň díky jednoduchosti a rychlosti ověření snadno podepíšou smlouvu s novým zákazníkem,“ uvedl Blažek a dodal, že od září přibude možnost ověření elektronického podpisu.

Jak pandemie změnila e-commerce: 

Video placeholde
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku? • Videohub

Mezi akcionáře Bankovní identity patří Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Equa bank, Fio banka, Komerční banka, mBank, Moneta, Raiffeisenbank a UniCredit Bank. Ty postupně bankovní identitu aktivují podle toho, kdy dostanou od ministerstva vnitra akreditaci k poskytování služby. Dohromady sdružují 5,5 milionu klientů. „Ti si v době pandemie zvykli na pohodlí, jednoduchost a na rychlost řady digitálních bankovních i státních on-line služeb. Mohli je vyřídit stejně jednoduše, jako se hlásí do svého elektronického bankovnictví,“ popisuje Blažek potenciál služby pro firmy.

Vrátíme se do obchodů? Objednejte si náš nový magazín Sámoška v telefonu a zjistěte, jaká bude budoucnost e-commerce

První v řadě

O bankovní identitu se už hlásí poskytovatelé energií či pojišťovny, tedy tací, kteří v minulosti museli investovat nemalé prostředky, aby mohli ověřovat klienty na dálku. „Pojišťovna potřebuje při komunikaci na dálku ověřit, zda ten, s kým jedná, je opravdu daný klient,“ přibližuje Matěj Flaschka z Kooperativy, jež bude jako jedna z prvních bankovní identitu nabízet. „Služeb, které BankID nabízí, je celá řada. Například dnes komplikované ověření klienta v souvislosti s legislativou proti praní špinavých peněz bude díky tomu velmi snadné,“ dodává Flaschka.

Od června se budou moci bankovní identitou přihlašovat lidé do zákaznického portálu Pražské plynárenské. „Připravujeme například možnost uzavírání smluv na nekomoditní produkty, třeba smlouvy týkající se instalace fotovoltaiky, tepelného čerpadla, kotle a podobně. Jde o rychlý a bezpečný způsob ověření identity zákazníka,“ řekl mluvčí společnosti Miroslav Vránek.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!