Rok Draka zpeněžují luxusní značky i pouliční zastavárny

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Kolaz E15

Číňané se v pondělí dočkali dlouho očekávaného roku Draka, nejsilnějšího znamení čínského zvěrokruhu. Vydělat na pověrčivosti Číňanů se snaží všichni: od luxusních značek až po pouliční zastavárny. Nový rok je zároveň pro Číňany tím, čím jsou pro Evropany Vánoce.

Poradci firmy McKinsey zjistili, že dvanáct procent všech luxusních výrobků se prodá v Číně. Tento podíl má do roku 2015 stoupnout na 22 procent. A tak se přepychové značky pro bohaté jako Rolls–Royce, Piaget, Versace nebo Michael Kors snaží vydělat na rostoucí čínské střední třídě speciálními dračími produkty.

Drak je symbolem prosperity a štěstí, firmy se ho proto pokoušejí použít všude, kde se dá: do šperků, automobilů nebo třeba kávovarů. Výrobce hodinek Piaget vytvořil speciální sérii s drakem a fénixem, v níž jeden kus stojí mezi 25 a sty tisíci dolary. Hodinky z 18karátového zlata jsou vykládané 78 diamanty a mají řemínek z kůže bílého krokodýla.

Firma Shanghai Tang zase zakomponovala motiv draka do své kolekce kávovarů Nespresso Dragon. Automobilka Rolls-Royce použila dračí symboliku u svého modelu Phantom. Vertu, britský výrobce luxusních mobilních telefonů značky Nokia OYJ, vytvořil pro rok Draka tři speciální modely s vyrytým drakem, které se prodávají za 15 tisíc dolarů za kus.
Tradičním dárkem k Novému roku byl přitom ještě nedávno balíček peněz v červené obálce, který dávali staří mladým.

Dárky, hlavně ty luxusní, se ale stávají stále oblíbenějšími. Autor blogu deníku Financial Times si všiml, že většinu z nich nedostanou rodinní příslušníci, ale šéfové ve firmách nebo komunističtí straničtí předsedové. A co s darovanými drahými hodinkami udělá takový stranický předák? Prodá je do zastavárny! píše čínský server Economic Observer a přináší výpověď majitele pekingské zastavárny, podle něhož je pro něj čínský Nový rok nejrušnějším obdobím v roce. „Lidé nosí různé druhy nepotřebných věcí a cenností, které vymění za peníze. Jelikož rok od roku roste cena zlata, nosí stále více zlaté předměty. Mezi hodinkami jsou nejčastější značky Vacheron, Constantin, Rolex, Lange a Omega,“ řekl Kai Xin Economic Observeru.

Server otevřeně píše o „veřejném tajemství dárkové ekonomiky“, ve které proudí dárky převážně jedním směrem, místo aby si je lidé navzájem vyměňovali. Podřízený obdarovává nadřízeného, od kterého očekává v budoucnu laskavost či přízeň. Ten poté často prodá dárek do zastavárny nebo ho pošle dál dárkovým cyklem.

Dračí roky provází baby boom

Čínské porodnice hlásí plno – miliony Číňanek totiž chtějí zplodit potomka právě během šťastného roku Draka. Například Nemocnice mateřství v metropoli Pekingu nemá volná místa až do konce srpna. Státní agentura Xinhua předpovídá nárůst porodnosti o pět procent. V Singapuru a na Tchajwanu, kde se potýkají s vymíráním populace, doufají, že rok Draka přinese kýžený přírůstek obyvatel. V minulých letech Draka, v roce 1988 a 2000, se zde počet novorozeňat zvýšil o pět procent. Na nápor čínských matek se připravuje i Hongkong, kde neplatí čínská politika jednoho dítěte.