Růst McDonald’s zpomaluje. Řetězec to zkouší s burgerem na míru

Experiment, kdy si zákazník může sestavit burger podle sebe, zatím řetězec testuje ve čtyřech restauracích v jižní Kalifornii. Zákazníci si mohou prostřednictvím dotykové obrazovky zvolit, kterou z přísad svůj burger doplní. V nabídce jsou například grilovaná cibule, pikantní majonéza, slanina, papričky japapenos. Zákazník může vybírat také mezi dvěma typy housky a třemi druhy sýra.
Tržby i akcie klesají, McDonald’s se mění
McDonald’s tak nyní zažívá paradoxní situaci. Největší řetězec s burgery se přizpůsobování zákazníkům dlouho vyhýbal. Především kvůli zachování rychlosti a efektivity. Navíc nebyl důvod se nějak zvlášť podbízet - od otevření prvního podniku v roce 1955 byla značka zvyklá na takřka neustálý růst.
Jenomže časy se mění. Jen v USA poslední čísla ukazují, že fast foodový trh je nasycený. V podstatě už není kam stoupat. Navíc řetězce se o strávníky přetahují s takzvanými fast casual restauracemi. Není v nich plnohodnotná obsluha jako v běžných restauracích, ale jídlo se připravuje z čerstvějších surovin než v klasických fast foodech. Čísla hovoří jasně: zatímco tržby McDonald’s v USA v roce 2013 klesly o 0,2 procenta, ve fast casual řetězcích Chipotle či Potbelly sandwich, vzrostly o 5,6, respektive 1,5 procenta. Oslnit nedokáže společnost ani na burze. Za letošní rok cenné papíry McDonald’s spadly o 3,7 procenta.
Nový koncept burgeru na míru by mohl firmě přinést úspěch. „Pokud však bude příprava pokrmů trvat příliš dlouho, řetězec může přijít o část věrných zákazníků,“ upozorňuje analytik Joel Cohen.
McDonalds |
---|
Drtivou většinu své existence si fastfoodový řetězec McDonalds v podstatě nemusel stěžovat. Deset let po otevření první restaurace v roce 1955 už měl řetězec 700 podniků po celých Spojených státech. Do roku 1983 jich bylo na šest tisíc, přičemž od té doby až donedávna otevíral jen v Americe v průměru na 360 poboček ročně. |
Uzavíráním provozoven McDonald's škodí Rusko vlastním podnikatelům