Rychlejší přežije. Covid vhání na internetová tržiště i ty, kteří tam nechtěli

Sklad e-shpou Alza.cz, ilustrační foto

Sklad e-shpou Alza.cz, ilustrační foto Zdroj: Profimedia

Logo Mall.cz, ilustrační foto
Slad e-shopu Mall Group v Jirnech u Prahy
Slad e-shopu Mall Group v Jirnech u Prahy
Linka ve skladu e-shopu Alza.cz
Slad e-shopu Mall Group v Jirnech u Prahy
7
Fotogalerie

Z internetových obchodů se během karantény a masové práce z domova stal pilíř v zásobování obyvatelstva. E-shopy díky nové situaci kromě vyšších tržeb a náporu na skladníky rovněž urychlily zavádění inovací posunujících jejich byznys k ještě většímu výkonu. Vedle toho digitalizace zasáhla i odvětví typu realit nebo těžce zkoušeného cestovního ruchu.

Řada ze zavedených inovací se neobjevila zčistajasna, ale fungovala již před mimořádnou sezónou 2020. Nové podmínky na trhu však prostor pro technologické a obchodní novinky ještě více rozšířily. Příkladem je rostoucí obliba takzvaných internetových tržišť. Model, jehož celosvětovým průkopníkem je americký Amazon, spočívá v tom, že na platformě jednoho zpravidla většího e-shopu je poskytnut prostor dalším partnerům.

Jedním z hlavních propagátorů partnerského prodeje v Česku je skupina Mall Group. Pro koncern spoluvlastněný akcionářem vydavatele deníku E15 Danielem Křetínským se rozvoj marketplace dostal mezi největší letošní priority. Původně Mall plánoval rozjet tržiště ve větším měřítku až letos na podzim. Pandemie však plány urychlila.

„V reakci na koronavirovou krizi jsme výrazně zdokonalili proces zapojení pro nové partnery, takže začít prodávat na Mallu lze i během 24 hodin. Výsledkem je, že se k nám měsíčně připojí i 200 nových obchodníků. Tím významně přispíváme k digitalizaci českého retailu a pomáháme obchodníkům ke zvýšení prodejů i k osvobození se od závislosti na kamenných prodejnách, které mohou být v případě další epidemiologické krize v ohrožení,“ řekl Jakub Kováč, ředitel programu Mall Partner z Mall Group.

Novinkou v rozvíjení internetového tržiště je partnerství mezi Mallem a společností Shoptet. Ta nabízí řešení pro správu internetových obchodů. Celkem 21 tisíc e-shopů tím získalo snadný přístup na tržiště Mallu. Výsledkem je, že v Česku má Mall z marketplace už 25 až 30 procent všech objednávek.

Každodenní inovace

Partnerský prodej rozjel rovněž největší tuzemský e-shop Alza.cz. Společnost spolupracuje v rámci tržiště s více než stovkou firem. Marketplace začal využívat též online prodejce módy Zoot. Podobné modely rozvíjejí i velké evropské e-shopy s oblečením Zalando a About You.

V případě on-line obchodů s potravinami fungovala spolupráce s jinými prodejci na bázi tržiště již dříve, poslední měsíce ale model rozšířily i v tomto segmentu. Největší událostí posledních měsíců bylo v tomto směru zahájení prodeje části sortimentu Kauflandu v e-shopu Košík.cz, který rovněž patří do skupiny Mall.

„On-line supermarkety se pohybují na jednom z nejdynamičtějších trhů, kde je každodenní inovace naprostým základem pro přežití. Osobně si myslím, že druhá vlna covidu může změnit nastavení velkých retailových hráčů, kteří si pohrávají s myšlenkou vstupu do on-line prostoru v rámci vlastních platforem. Minimálně v Česku by tak mohli lokální hráči posílit svou marketplace roli,“ předpovídá generální ředitel Košíku Tomáš Jeřábek.

Velké plány s partnerským prodejem má skupina Heureka, v Česku známá díky stejnojmennému cenovému srovnávači. Firma se chystá vybudovat jednotnou platformu napříč devíti státy, kde působí. V praxi to bude znamenat, že zákazník například z Rumunska či Maďarska bude moci jednoduše nakupovat přes platformu Heureky v českém e-shopu a obráceně. 

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!