Vznikne tak jedna z největších maloobchodní síť ve střední a východní Evropě. AgrokorMercator by totiž mohl dosáhnout obratu sedmi miliard eur ročně, bude mít 2600 obchodních jednotek a šedesát tisíc zaměstnanců. Teď jen musí dokázat, že nevznikne pouze větší, ale také konkurenceschopnější společnost. Za jeho největšího rivala v regionu je považován Interspar.
Budoucnost podniku vidí odborníci optimisticky. „Vzniká silný regionální řetězec, se kterým je možné počítat na dlouhé roky. Takováto konsolidace by se hodila i v jiných odvětvích. Firmy obstojí v evropské soutěži jen tehdy, pokud se budou spojovat,“ tvrdí šéf známé chorvatské poradenské společnosti Boris Teški. Jeho kolega Drago Munjiza dodává: „Obchodní síť Mercator-Konzum bude moci odolávat společnostem Tesco a Carrefour. Konzum se rozvíjel v Chorvatsku navzdory tomu, že v zemi už deset let působí velké sítě jako Metro, Lidl a Interspar.“
Hlavní vlastník Agrokoru, jeden z nejbohatších Chorvatů Ivica Todorič, po Mercatoru touží už dávno, nejednou už nabízel jeho odkup. Slovinská strana ale prodeji dosud vždy bránila, šlo jí o prestiž. Analytici teď poznamenávají, že jde o vítězství byznysu a privátních iniciativ nad pohádkami o „strategických“ národních zájmech, respektive nad politikařením.
Akvizice ještě čeká na schválení orgánů pro dohled nad hospodářskou soutěží, s čímž by neměl být problém. Větším oříškem bude dluh Mercatoru, který dosahuje 1,1 miliardy eur. Věřitelé podle chorvatského tisku požadují rychlé splacení, proto není vyloučeno, že se do situace zapojí Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD), Blackstone Group a One Equity.