Subway zvětší pražskou centrálu pro východní Evropu

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: (vincent desjardins), Flickr.com (CC BY 2.0)

Pražská centrála gastronomického řetězce Subway pro střední a východní Evropu se v příštích letech výrazně rozšíří. Do metropole se přesune marketingové řízení například restaurací v Pobaltí, Portugalsku, ve Španělsku, Řecku či v Izraeli. Tyto země dosud pokrývaly kanceláře řetězce v Amsterdamu a v Paříži.

„Více a více pozic z různých míst se bude přemisťovat do Prahy,“ řekl deníku E15 manažer rozvoje sítě pro střední a východní Evropu Martin Princ. Kvůli novým posilám se mezinárodní zastoupení sítě v Česku bude možná již na konci letošního roku stěhovat do nového sídla.

Kromě marketingových operací bude mít Subway v Praze nově také pozici nazvanou food specialist. „To je osoba, která má na starosti kvalitu produktu. Zatím jsme měli toho specialistu ve Velké Británii, nyní ho budeme mít poprvé přímo v Praze,“ dodal manažer.

Česká republika je podle Prince navíc ve hře pro otevření školicího centra pro franšízanty. Stejně tak je prý ale možné, že vzhledem k počtům již otevřených restaurací může skončit v Polsku. Nejbližší takovéto centrum má řetězec v Kolíně nad Rýnem, které však školí jen v němčině. Franšízanti, kteří se chtěli učit v angličtině, to měli nejblíže do Velké Británie.

Stovka navrch

Subway má aktuálně v Česku sedmnáct restaurací, na Slovensku dvanáct. Podle plánu má ale vyrůst v příštích letech na sto nových poboček. Tedy podobně razantní růst, jaký se řetězci podařilo uskutečnit prostřednictvím pražské centrály v Polsku nebo v Rusku.

Restaurace Subway fungují podobně jako u řady jiných konkurenčních řetězců na základě franšízy. Licence na otevření jednoho podniku stojí v České republice 7500 eur. Když franšízant stihne otevřít provozovnu do jednoho roku, dostane polovinu zpět. Vedle toho ještě provozovatel restaurace odvádí do franšízy osm procent z tržeb. V průměru 147 tisíc eur musí ještě majitel provozovny dát do jejího vybavení. Síť loni v České republice zvýšila tržby o jedenáct procent, absolutní čísla však neuvádí.

Martin Princ: V Česku Subway expanduje, s Ukrajinou vyčkává

Manažer rozvoje Subway Martin PrincManažer rozvoje Subway Martin Princ | Archiv E15

Původem americký řetězec Subway patří mezi tuzemskými fastfoody zatím mezi menší hráče. Firma ale podle manažera rozvoje Martina Prince ve střední a východní Evropě odstartovala se svými sendviči rozsáhlou expanzi, která to má změnit.

E15: Jaký je váš obchodní plán v Česku na příští roky?

Naším dlouhodobým cílem je mít v celém Česku sto restaurací. Jsme přesvědčeni, že potenciál je v regionech dokonce mnohem vyšší. Zároveň ovšem nemůžeme upřednostnit rychlost expanze na úkor kvality restaurací.

E15: Říkáte, že chcete expandovat i mimo Prahu. Netrpí však regiony slabou kupní silou?

Máme restauraci například v Opavě, která navzdory silné konkurenci funguje velmi dobře. Zákazníci si totiž začínají uvědomovat, že kvalita je důležitější než cena. Myslím, že citlivost na cenu tuzemských zákazníků je z velké části mýtus.

E15: V které ze zemí, jež máte pod sebou, je největší potenciál pro rozvoj?

Určitě v Ruské federaci. Když jsem před devíti lety nastupoval, měli jsme tam sedm restaurací, nyní na ruském trhu máme kolem 680 provozoven. A dál rosteme. Silný růst plánujeme nadále v Polsku a Rumunsku.

E15: Neskřípe to teď ale v Rusku trochu?

Jakékoli změny politické a ekonomické situace pochopitelně ovlivňují podnikání každé sítě. My tam ale přesto dál rosteme, loni jsme na ruském trhu přidali padesát restaurací. Je však fakt, že v předchozích letech, kdy jsme v Rusku rostli o dvě stě restaurací ročně, je to určité zpomalení. Přesto očekáváme, že se v příštích letech dostaneme přes tisíc poboček.

E15: A co trh na Ukrajině?

V posledních letech nám chodily každý den dotazy od zájemců o franšízu z Ukrajiny, kdy tam vstoupíme. Podpora tamních úřadů pro vstup však zdaleka nebyla taková jako například v Gruzii, kterou jsme začali zvažovat ve stejný čas. A když už jsme se konečně pro vstup rozhodli, tak se situace zcela změnila. Nyní tedy vyčkáváme, co bude dál. Kromě Kyjeva jsme totiž měli velké plány i na východě země.

Lekce z Kebabistánu. Česká výroba kebabu funguje jako montovna