Svět šetří, luxusní hodinky se hůře prodávají

Luxusní švýcarské hodinky Patek Philippe (ilustrační foto)

Luxusní švýcarské hodinky Patek Philippe (ilustrační foto) Zdroj: CC BY 2.0: oohoow via Flickr

Nejmenší růst prodejů od začátku finanční krize v roce 2008 hlásí výrobci a exportéři luxusních švýcarských hodinek. Podle Federace výrobců švýcarských hodinek trh loni meziročně vzrostl o 1,9 procenta a celková hodnota prodejů se vyšplhala na 21,8 miliardy švýcarských franků.

„Za propadem růstu stojí především Čína, kde se vláda snaží bojovat s korupcí a přehnaně extragavantním životním stylem státních zaměstnanců,“ uvedla agentura Bloomberg.

Číňané začali kupovat levnější hodinky. Zatímco obrat klesal, počet prodaných hodinek vyšší a luxusní třídy v Asii loni meziročně narostl o 3,8 procenta. V Evropě se množství prodaných hodinek snížilo o téměř 12 procent. Celosvětově se prodeje propadly o 3,6 procenta.

Vývoj na trhu na konci loňského roku dal zapravdu šéfovi společnosti Swatch Nick Hayek. Ten už dříve uvedl, že statistiky za celý sektor jsou zavádějící a že čínský propad se týká jen nejdražších značek.

Víc jak polovina produkce míří do Číny, Evropa klesá

Asie díky Hongkongu a Číně zůstává největším odbytištěm, kde končí více než 52 procent produkce luxusních hodinek. Její dominance ale loni klesla ve prospěch Evropy, která měla podíl na trhu přes 31 procent.

„Značky jako Tissot a Longines nestojí tolik, aby je bylo možné označit za úplatek, proto zůstávají oblíbené mezi čínskou střední třídou,“ citovala agentura Reuters Hayeka v polovině letošního ledna. „Výrobci středně drahých hodinek jako právě Swatch by měli v Číně zaznamenat dvouciferný růst i v roce 2014,“ dodal Hayek.

Obchodníkům s hodinkami Swiss Made ale rostou i nová odbytiště. Skokanem loňského roku byl Katar, kde hodnota prodaných luxusních hodinek meziročně vzrostla o 68 procent (z 90,3 milionu švýcarských franků na 128,2 milionu). Významně vzrostly prodeje také v Belgii a v Nizozemsku.