Tržby za zájezdy padají o miliardu ročně

„Jde o potvrzení trvale klesajícího trendu, kdy se roční tržby v posledních třech letech snižovaly přibližně o jednu miliardu ročně,“ uvedl analytik ze společnosti Mag Consulting Jaromír Beránek. Podle něj za negativními trendy stojí hned několik skutečností.
Češi zkracují dobu své zahraniční dovolené, případně si zájezd kvůli hospodářské nejistotě odpustí zcela. Navíc se stále častěji přiklánějí k individuální organizaci svého výletu a služby cestovní kanceláře zcela obejdou. Mag Consulting odhaduje, že tržby v oboru letos dále klesnou o další dvě až tři procenta a přiblíží se hranici 40 miliard.
Krachy cestovek: chybné odhady a morální hazard
Podnikání na trhu výjezdové turistiky je stále těžší, což se letos odrazilo na rekordním počtu zkrachovalých cestovek. Škody sice nejsou tak velké, jako když o prázdninách roku 2009 zkrachovala Tomi Tour spjatá se jménem Václava Fischera, přesto mají podnikatelé i klienti o čem přemýšlet. Poškozených dovolenkářů jsou tisíce.
„Cestovky, které krachují, mají problém s cash flow. Objednané kapacity platí dlouho dopředu, ale klienti v dobách nejistoty odkládají rozhodnutí o nákupu zájezdu na poslední chvíli,“ říká Štěpán Landík z ERV pojišťovny. Z problému se stává sněhová koule, která se zvětšuje, až jednoho dne není podnikatel schopen splácet úvěry.
Vstup na vysoce konkurenční trh se rovná téměř sebevraždě. Svou roli hrají nerealistická očekávání podnikatelů, ale i „morální hazard“. Cestovky jsou ze zákona pojištěny pro případ úpadku, a tak majitelé mohou získat pocit, že krach nenapáchá škodu. I tady se ale letos ukázala díra v zákoně. Pojištění nemusí vždy pokrýt veškeré kompenzace klientům.