V českém crowdfundingovém byznyse se točí již miliony korun

Crowdfunding dorazil do České republiky

Crowdfunding dorazil do České republiky

Je libo vydat vlastní hudební album, komiks, katalog k výstavě obrazů, počítačovou hru či třeba nastartovat své podnikání a vydavatelé, investoři ani banky ve vás nemají důvěru nebo se sami nechcete vázat? Stále více kreativních duší i pouhých snílků se snaží získat peníze z jiného zdroje – přímo od svých fanoušků, příznivců i zcela cizích lidí, které dokážou svým projektem nadchnoutK tomu nyní využívají systém hromadného financování, takzvaný crowdfunding

Ve srovnání se západní Evropou a Spojenými státy, v nichž se tímto způsobem daří vybírat i miliony dolarů na jeden film, se zatím v Česku točí v tomto byznyse dohromady jen pár milionů korun. Zájem o tuto cestu financování vlastních aktivit však stoupá. A začíná lákat nejen naprosté začátečníky, ale i známá a zavedená jména jako například hudebníky Xaviera Baumaxu, Moniku Načevu, Vladimíra 518 či skupinu Tata Bojs.

Princip funguje celkem jednoduše. Prostřednictvím webových stránek specializované firmy, která podobné projekty shromažďuje, uchazeč o peníze zveřejní popis svého projektu a částku, jakou na něj potřebuje. Poté začne běžet lhůta, v níž by měl peníze vybrat.

KickstarterKickstarter

Pokud se mu to podaří, může svůj projekt uskutečnit. Pokud ne, peníze se vrátí přispěvatelům. Motivací pro veřejnost poslat peníze bývají slevy, dárky či výhody, které autor projektu poskytne. Ty jsou různé podle výše příspěvku, od drobnějších v podobě podepsaných výtisků či lahví vína přes nabídku na účast donátora ve videoklipu až k těm větším, jako například možnosti uspořádat soui kromý koncert pro dárce. Drtivá většina lidí posílá částky v řádech stokorun, ale našly se i výjimky, které poslaly sto tisíc korun.

V Česku je nyní největším zprostředkovatelem podobných projektů společnosti Hithit.cz, která za necelý třičtvrtěrok na zhruba 60 projektů vybrala 2,28 milionu korun. Firmu mimo jiné spoluzaložil bývalý novinář Pavel Eichler a Aleš Bugr, majitel eventmarketingové agentury Next Level.

„Řada našich kamarádů-umělců za námi chodila, jestli jim můžeme pomoct sehnat peníze na turné, desku, klip. My na to neměli čas a bylo nám líto, že jim nemůžeme finance sehnat,“ řekl deníku E15 Eichler. „Pak nám došlo, že crowdfunding je ideální cesta, jak podpořit naše kamarády a rozjet nový byznys. Založili jsme firmu, vymysleli jméno webu a začali jej plnit, nejdříve projekty našich kamarádů, později se přidali další.“

Hithit.cz má navíc ambice uspět nejen v Česku, byť na něj se soustředí především, neboť v tuzemsku je to stále novinka. Časem by ale mohla firma expandovat i do jiných zemí. „Chystáme se na Slovensko a postupem času chceme do okolních států. Vede nás k tomu snaha být minimálně středoevropskou jedničkou v crowdfundingu.“
Do populárního crowdfundingu se pustila i společnost s netypickým jménem Army of Darkness provozující web Startovač.cz.

Hromadné financování po českuHromadné financování po česku

„Sami milujeme pop-kulturu – hry, komiksy, filmy, hudbu apod. – takže jsme chtěli podniknout něco v téhle oblasti. Výroba ultralevných pytlíků do koše by byla možná finančně výhodnější, ale moc bychom se u toho asi nepobavili,“ řekl deníku E15 spoluzakladatel serveru Martin Brykner.

„Máme slušné zkušenosti s distribucí digitálního obsahu za dobrovolnou cenu, například skupin Vypsaná fiXa, Wohnout či Sunshine, takže jsme tohoto know-how chtěli využít. Cítíme zde potenciál. Bude to samozřejmě běh na delší trať, ale myslíme si, že crowdfunding má v Česku a na Slovensku šanci uspět,“ dodal.

Také podle Romana Baroše z platformy Nakopni.me je v Česku pro podobný způsob financování potenciál, i když nedůvěra mnohých byla z počátku velká. Úspěšnost projektů tak zatím činí asi pět procent. „Hlavní problém vidím v tom, že zakladatelé projektů si myslí, že vystavením projektu na web jejich práce končí. Ta ovšem teprve začíná. Sám zakladatel projektu musí oslovit svoje známé z okolí, případně potenciální investory a klienty a ty přesvědčit. Teprve když široká veřejnost uvidí, že se do projektu investuje, přispějí i úplně cizí lidé. Projekt, do kterého nepřispějí ani příbuzní a kamarádi, prostě nebudí důvěru,“ řekl deníku E15 Baroš.

Největší zájem je podle Baroše o projekty v kategorii Podnikání, která ale zároveň registruje největší počet neúspěšných projektů. Lidé totiž často nabízejí projekty ve fázi „včera nás u piva napadlo že …“ bez jakéhokoliv byznysplánu či alespoň jeho náznaku.

„Někteří lidé mají naprosto naivní představy o podnikání, pletou si pojmy jako zisk a obrat, neumějí si spočítat ani náklady. Měli jsme například projekt, ve kterém jeho zakladatel hodlal na odměnách investorům rozdat 150 procent zisku, což samozřejmě neprošlo schvalovacím procesem,“ podotkl Baroš.

Crowdfunding v České republice
Nejvyšší vybraná částka: 303 380 korun na vydání dvojalba Dawntempo hudebníka Xaviera Baumaxy, což je o polovinu více než původně požadovaných 200 tisíc. (Hithit.cz)
Nejabsurdnější projekt: Natočení pornosnímku odehrávajícího se na Slovácku s názvem Příběh Kozodirek. Z požadovaných 50 tisíc zatím žadatelé dostali 1030 korun. (Kreativcisobě.cz)
Největší překvapení: Tata Bojs. Ze 300 tisíc korun požadovaných skupinou Tata Bojs na vybudování speciální scény k jejich letošnímu turné pořádanému k 25. výročí existence nakonec vybrali pouze 11 procent požadované částky a projekt neuspěl. (Hithit.cz)
Největší jednotlivý příspěvek: 100 tisíc korun na vydání gay pohádky Princ a princ. (Hithit.cz)
Největší procentuální úspěšnost: 465 procent. Na vybudování vlastního studia pro natáčení herního pořadu Indian TV chtěli žadatelé 20 tisíc, prozatím obdrželi přes 93 tisíc, přičemž lhůta pro příspěvky ještě neskončila. (Startovač.cz)