V Maďarsku vzniká síť národních trafik

Maďarská trafika

Maďarská trafika Zdroj: E15

Jak vysoké budou koncesní poplatky za jednu trafiku? Tato otázka vzrušovala zainteresované od přijetí takzvaného trafikového zákona, podle nějž stát získal monopol na prodej tabáku a tabákových výrobků a koncese na prodejní místa se budou udělovat ve veřejné soutěži.

Spekulovalo se o tom, že poplatky vyletí až do výše půl milionu forintů. Vláda však v těchto dnech uvolnila napětí a oznámila, že se bude platit 100 až 240 tisíc forintů ročně, podle počtu obyvatel v dané obci.

Podle normy musí na každé dva tisíce obyvatel vyjít alespoň jedna trafika. V obcích do tohoto počtu obyvatel se bude platit nejnižší sazba, v sídlech do deseti tisíc lidí 160 tisíc, ve větších městech 200 tisíc a v Budapešti a župních městech pak 240 tisíc forintů. Počítá se přitom s tím, že místo současných 43 tisíc prodejen jich zůstane pouze šest až sedm tisíc.
Prodejní místa se budou jmenovat „národní trafika“, otevřít se mají do poloviny budoucího roku. Koncese bude platit dvacet let, ale oproti původním představám se nebude dědit. Celý proces řídí nová Národní nezisková společnost pro obchod s tabákem, na jejíž vznik vláda vynaložila půl miliardy forintů.

Soutěže už se začaly vypisovat. Přednost budou mít lidé se změněnou pracovní schopností, respektive ti, kteří by takové lidi zaměstnali. Trafikant v centru Budapešti, který si nepřeje být jmenován, se obává výrazných ztrát kvůli tomu, že bude moci prodávat jen tabákové zboží. Na prodeji cigaret totiž bývá marže jen kolem tří až pěti procent. Připouští však, že nákup zboží přímo od výrobců bude výhodnější a že výrazným snížením počtu prodejních míst se toto odvětví zkoncentruje. To by mohlo ztráty z omezení sortimentu vyrovnat.

„Sotva však bude možné, aby trafikant pracoval sám. Bude muset mít zaměstnance, ale jestli bude mít na jeho mzdu, to je sporné,“ uvažuje trafikant a zpochybňuje dopad zákona na omezení kouření mladistvých. „Ustanovení, podle kterého v trafikách nebude možné prodávat cigarety, pokud se tam bude zdržovat osoba ve věku do 18 let, je poměrně úsměvné,“ dodává.

Svaz investorů v tabákovém průmyslu míní, že vzhledem k předpokládanému počtu trafik by bylo dobré, kdyby každý nabyvatel koncese mohl provozovat ještě další trafiku. Tak by podle něj byla zabezpečena plynulost prodeje a lidé by byli méně odkázáni na pašované cigarety z Ukrajiny či Srbska. Všeobecně se přitom očekává, že se podíl nelegálního dovozu zvýší ze současných tří až čtyř procent na patnáct.

Nejen tabák?

Původní představu o ryze tabákovém sortimentu národních trafik může změnit pozměňující návrh zákona, který je právě v parlamentu. Podle něj by se mohly nabízet i státní hazardní hry, různé formy lota či losy, což by trafikám zvyšovalo profit. Veřejnost však nejvíc diskutuje o možném zestátnění prodeje lihovin podle podobného systému. Na poplach už bijí malé obchody s potravinami, které se obávají okamžitého krachu.